Question

Hela Sonos-nätverket försvann plötsligt

• 30 September 2019
  • 12 replies
  • 112 views

Badge +2
Hej!

Jag satt och lyssnade på musik på morgonen. Sen slutade det fungera och inga enheter dök upp i Spotify-connect. Jag gick in i Sonosappen som inte hittade något system alls.

Jag startade om Beam (TV-rum) som är trådansluten till router. Sonosappen startade men ingen Sonos-enhet dök upp.

Testade att spela Spotify från Sonosappen men fick felmeddelande. Testade att spela upp från Musikbibliotek (NAS) och det fungerade på varje enhet.

Tillbaka till Spotify och då dyker Badrum upp i Spotify-connect. Spelat musik på Badrum och grupperar ihop alla enheter. Då spelas musik på alla. Väljer att bara spela via TV-rum och det fungerar. Nu finns bara TV-rum via Spotify-connect.

Hur ska jag få alla mina enheter att synas i Spotify? Ska man verkligen behöva starta om alla enheter igen? De försvinner med ojämna mellanrum.

Här kommer diagnos: 598905314

12 replies

Badge +2
En spännande sak är att alla dyker upp för min sambo på hennes telefon. Jag har installerat iOS13.1 och hon har kvar iOS12-ish.

Kan det ha att göra med operativsystemet för iPhone?
Userlevel 3
Badge +9
Hej Skruffe,

Det kan mycket väl vara tack vare iOS versionen just nu.
Kollar på min egna iPhone som är på iOS 12ish, får inte heller upp någon Sonos högtalare i Spotify appen.
Kolla så att Spotify appen är uppdaterad först, testa att starta om din telefon med.
Fungerar det inte så uppdatera iOS till senaste istället.
Badge +2
Jag har senaste iOS och det är där det inte fungerar. Spotify är uppdaterad och jag har startat om mobilen och alla Sonos-enheter.

För min sambo som kör iOS12 så fungerar det som tidigare. Dvs alla enheter dyker upp i Spotify.
Badge +2
Jag kommer åt alla Sonosenheter från Spotify från båda paddorna och från min Macbook air. Det är alltså bara min telefon som är uppdaterad till senaste iOS där jag bara får upp en enhet.

Är det fler som har senaste iOS på iPhone som det inte fungerar för. Otroligt irriterande.
Userlevel 3
Badge +9
Okej.
På den iOS enhet där det inte fungerar nu, gå till: inställningar - skrolla ner till Spotify och tryck på den - se till att mobildata är på för Spotify.
Fungerar inte det så testa slå på och av flygplansläge på din iOS enhet och kolla igen.
Badge +2
Hej!

Det fungerar inte. Ingen skillnad mot innan.
Userlevel 3
Badge +9
Då vill jag att du skickar en diagnostik från den enhet där du inte ser Sonos högtalarna via Spotify appen.
För du ser inte en enda högtalare där?
Badge +2
Hej!

Jo, en enhet dök upp häromdagen. I morse dök en enhet till upp. Jag kan spela på dem och via Sonos-appen spela på alla enheter.

Men det blir lite bökigt om man tex vill spela i ett visst rum och man då måste starta ett annat rum för att kunna byta rum i Sonosappen. Det är inte så lämpligt om tex barnen ligger och sover.

Just nu är det kontor och Vardagsrum jag ser i Spotify. Men om jag börjar spela från Vardagsrum och via Sonos-appen tex byter till TV-rum så dyker den upp i Spotify istället.

Här är diagnostik: 1596184911
Userlevel 3
Badge +9
Okej jag förstår.
Har undersökt lite mer och detta verkar vara att problem från Spotifys sida, de är medvetna om det och jobbar på en lösning men än har vi inget datum på när.
Userlevel 3
Badge +9

Hej igen Skruffe, 

Om du nu uppdaterar Spotify appen till senaste versionen på din iOS enhet så ska detta problem vara löst.

Skulle du kunna testa det och höra av dig med hur det gick ? 

Badge +2

Hej igen Skruffe, 

Om du nu uppdaterar Spotify appen till senaste versionen på din iOS enhet så ska detta problem vara löst.

Skulle du kunna testa det och höra av dig med hur det gick ? 

Hej!

Det började fungera innan jag installerat den senaste versionen av Spotiry. Så det har fungerat i någon vecka. Just nu är hela systemet offlina pga renovering hemma men i nästa vecka ska jag sätta igång det och då hoppas jag det fungerar som vanligt.

Userlevel 3
Badge +9

Okej, det kan då varit så att du laddade ner den Spotify version som var lösningen till problemet, bra!

Men ja, testa även nästa vecka då du slår igång allt igen så vi vet att det fungerar ännu. 

Reply