Har du bytt ut din router eller ändrat WiFi-inställningarna?

• 27 June 2017
  • 8 replies
  • 14537 views

Userlevel 3
Badge +14
Om du precis har bytt router, nätverksdetaljer, flyttat, fått routern återställd eller att den återinstallerats av din Internetleverantör kommer denna guide hjälpa dig.

Om den guiden inte fungerar kan du ta en titt på listan här under över kända problem som kan uppstå när man byter router.

Om du inte kan få kontakt via Ethernet-kabel

• Kontrollera att Ethernetkabeln är ansluten ordentligt.
  • Efter Ethernet-kabeln sitter fast ordentligt bör du starta om alla Sonos-komponenter genom att dra elsladden under några sekunder. Låt Sonos-komponenterna starta, tills de får ett fast vitt ljus på lampan.
  • Kontrollera att du använder en "dataport" på routern. En del leverantörer har endast en "dataport" på routern, vanligtvis LAN-port 1. Sonos kommer endast att nå nätverket via denna port om så är fallet.
  • Om du inte lyckas, prova att ansluta en bärbar dator till nätverket med samma kabel och bekräftar att den länken fungerar.

Kan du inte komma åt Avancerade inställningar?

• Kontrollera först att både app och högtalare uppdateras genom Sonos Inställningar - Online uppdateringar.
  • Om du använder iOS och deltar i Sonos Publika Betaprogram kommer inte att kunna komma åt Avancerade inställningar. För att lösa detta måste du använda en annan enhet som inte är iOS, eller så kan du lämna betaprogrammet.
  • Om den enhet du använder inte överensstämmer med kraven på denna sida, kommer du också tyvärr sakna Avancerade inställningar.

Om det fortfarande inte hjälper, lämna ett svar här eller kontakta oss.

8 replies

Hej!

Har bytt ip på min router från 192.168.1.1 till 192.168.2.1
Hur återansluter jag mitt system då min router inte har någon nätverksport?
Userlevel 3
Badge +14
Hej!

Har bytt ip på min router från 192.168.1.1 till 192.168.2.1
Hur återansluter jag mitt system då min router inte har någon nätverksport?

Om inte namn eller lösenord har ändrats bör det räcka med en omstart av alla Sonos, dra ur och sätt i elsladden bara.
Har ny 4G-router, utan nätverksport. Hur kopplar jag då min Sonos till nya nätverket?
Userlevel 3
Badge +14
Har ny 4G-router, utan nätverksport. Hur kopplar jag då min Sonos till nya nätverket?

Då är det enklast att fabriksåterställa enheterna och installera som nytt.
Notera att alla tjänster och favoriter etc kommer tas bort när man gör detta.
Hej
Har bytt router och får till svar att det måste vara kompatibelt med 802.11b/802.11g. Problemet är att den nya routern är 802.11n/ac (detta säger mig ingenting)
Hur går jag vidare för att få det att funka? Högtalaren är endast 6 månader gammal. Kommer det inte funka?
Jag har en Play 5 (gen2)
Userlevel 1
Badge +6
Hej Spanakan,

Testa först bara att temporärt kabla en av dina Sonos enheter direkt in i routern med en ethernet kabel.
Du ska få åtkomst till ditt Sonos system då, får du inte det så testa att starta om din router genom att koppla bort den från ström i ca 20 sekunder och koppla sedan tillbaka strömmen.

Då du har åtkomst till ditt Sonos system så måste du i Sonos appen gå till: Mer - Inställningar - Avancerat - Trådlösa inställningar och här får du associera ditt Sonos system mot ditt nya wifi.

Sen kan du även kolla denna guide vi har angående detta på vår hemsida:
https://support.sonos.com/s/article/1061?language=sv
Tack för svar
Jag har löst det. Fick kontakta Comhem. Fick att Sonos enbart var kompatibelt med 802. ( någonting) och den nya routern levererade inte det. Det skiljde bara på någon bokstav, men Comhem kunde ändra så enheterna började prata med varandra

Mvh
Annika
Userlevel 1
Badge +6
Härligt att det löste sig Annika!

Reply