Sticky NEWS

Google Assistant kommer till Sverige och Danmark på Sonos

• 17 September 2019
  • 32 replies
  • 4175 views
Google Assistant kommer till Sverige och Danmark på Sonos
Userlevel 3
Badge +9

Från och med idag är Google Assistant tillgängligt i Sonos i Sverige och i Danmark. Se till att ditt system är uppdaterat via Inställningar > System > Systemuppdateringar.

När de har uppdaterats kan alla Sonos-spelare med mikrofon lägga till Google Assistant som rösttjänst. 

Styr din musik, få svar på frågor, hantera vardagliga uppgifter och mer - helt enkelt genom att använda din röst. Läs mer om Google Assistant med Sonos på vår hemsida och på vår blogg, “12 sätt Google Assistant kommer förbättra din Sonos lyssningsupplevelse.”

Du kan ta reda på all om Google Assistant från vårt första meddelande angående det “Sonos välkommnar Google Assistant.”

Om du är i ett av länderna där Google Assistant nu är tillgängligt kan du ta reda på mer på vår sida här för att styra Sonos med Google Home-enheter eller lägga till Google Assistant till en Beam eller One. Jag lägger till anvisningarna nedan med. 

Google Assistant kan styra grundläggande uppspelning, till exempel hoppa över eller pausa musik i Sonos, och kan starta musik från Deezer, Google Play Music, Pandora, Spotify och YouTube Music (beroende på tjänstens tillgänglighet i ditt land).

Med Google Assistant i Sonos kan du spela musik, hitta svar med Google-sök, planera din dag, ställ in alarm, och enkelt styra smart-enheter i ditt hem. Du kommer även kunna använda funktioner som är specifika för Google Assistant, som fortsatt konversation, vilket betyder att du kan ställa Google Assistant en serie av frågor utan att behöva säga “Hej Google” varje gång.

Vi har en ganska omfattande lista här med grundläggande kommandon, men det finns alltid fler att upptäcka.

Vi kommer att fortsätta lägga till handlingar och funktionalitet till upplevelsen över tid genom programuppdateringar.

32 replies

Hej.
Jag får inte upp alternativet att välja Deezer.
Jag har Deezer på mitt sonos konto men när kag går in på röstinställningarna så kan jag inte välja det.

Hej
Jag får inte upp alternativet att välja rösttjänst, det är ingen lägga till rad för röst. För musik går det bra.
Har2 st Sonos one gen 1.
Installerat Google assistant.
Har svenska inställt i mitt Sonos konto.

Tvips?
Hej
Jag får inte upp alternativet att välja rösttjänst, det är ingen lägga till rad för röst. För musik går det bra.
Har2 st Sonos one gen 1.
Installerat Google assistant.
Har svenska inställt i mitt Sonos konto.

Tvips?

Löst nu, gjorde samma procedur med iPad och då fanns rösttjänsten att välja
Badge +2
Ska det vara möjligt för GA att via Beam spela upp musik från spotify på annan enhet än Beam (som inte har röststyrning)? Eller måste man alltid ha beam grupperad med den andra enheten då, tex. en Play 1 eller Play 5?
Userlevel 3
Badge +9
Hej Skruffe,

Det går att starta musik på ett annat rum.
Man får så klart säga till ens Beam, så i princip "okej google, spela rolling stones på Play:5"
Badge +2
Hej!

Nja. Säger jag som du skriver så säger GA att "Jag förstår inte" eller "Jag vet inte riktigt hur jag kan hjälpa till".

Jag har dessutom 5 st play 1 så det är mindre bra att säga högtalarens namn.

Jag försökte då med Okej google, kan du spela upp Behemoth i rum "Kontor".

Då säger GA: "Visst jag spelar upp Behemoth spellista på kontor" för att direkt efter säga "Jag kan tyvärr inte hitta Kontor".
Userlevel 3
Badge +9
Du får givetvis säga rumsnamnet på din högtalare, "Play:5" skrev jag bara som ett exempel eftersom jag inte vet vad dina rum heter.

Nej okej, om du kör på något annat rum händer samma då?

Om det gör det så skicka med en diagnostik.
Badge +2
Hej!

Fungerade inte med något annat rum heller.

Diagnostik: 455865457
Userlevel 3
Badge +9
Tackar.
Dra strömmen på kontor och koppla på igen, testa sedan via Google assistant att spela någon musik till Kontor.

Fungerar inte det så kan du koppla bort och koppla på Sonos via Google Assistant eller google home appen.
Du går du till: mitt konto - välj Google assistent - hemstyrning - tryck på + nere till höger - tryck på sonos - ta bort länken.
Lägg sedan till länken till Sonos igen.

Du kan även ta bort google assistant i Sonos appen under tjänster och lägga till den igen.
.
Userlevel 3
Badge +9
Hej.
Jag får inte upp alternativet att välja Deezer.
Jag har Deezer på mitt sonos konto men när kag går in på röstinställningarna så kan jag inte välja det.

Hej Tommie_Henrik,

Som det står i texten "Google Assistant kan styra grundläggande uppspelning, till exempel hoppa över eller pausa musik i Sonos, och kan starta musik från Deezer, Google Play Music, Pandora, Spotify och YouTube Music (beroende på tjänstens tillgänglighet i ditt land)."
Deezer kan inte väljas som standard musiktjänst för google assistant i sonos i sverige.
Badge +2
Tackar.
Dra strömmen på kontor och koppla på igen, testa sedan via Google assistant att spela någon musik till Kontor.

Fungerar inte det så kan du koppla bort och koppla på Sonos via Google Assistant eller google home appen.
Du går du till: mitt konto - välj Google assistent - hemstyrning - tryck på + nere till höger - tryck på sonos - ta bort länken.
Lägg sedan till länken till Sonos igen.

Du kan även ta bort google assistant i Sonos appen under tjänster och lägga till den igen.

Hej!

Det fungerade inte. Lessnade på GA då hon inte är särskilt smart. Så nu avinstallerade jag GA och installerade Alexa igen. Hon lyssnar iaf på vad man säger även om man får prata engelska med henne 🙂
Hej!

Jag har problem med att kunna starta/styra musik på Spotify genom GA på mina två Sonos One. Mina Sonos Ones är kopplade till GA och GA är kopplat till Spotify, men när jag försöker säga typ "Ok Google, spela Bruce Springsteen" så får jag detta svaret "Jag kan inte göra det här, men du kan be mig spela upp innehåll på dina andra enhet". Har försökt koppla om GA med mina Sonos Ones och auktoriserat om Spotify, men inget har hjälpt.
Har ni några förslag på vad man kan göra/prova?

Tack på förhand!
Userlevel 3
Badge +9
Hej Martinsan,

Välkommen hit!

Hur reagerar Google Assistant om du frågar vad klockan är eller hur vädret är ?
Badge +2
Alexa klarar galant av att spela upp musik från spotity i andra rum. Om man byter namn på t.ex. Vardagsrum till Livingroom.

Så jag är betydligt mer imponerad av Alexa än Google. Nackdelen med engelska är dock att hon beskriver vädret i fahrenheit istället för celsius 🙂
Hej!

Jag har sedan igår försökt installera GA tjänsten på mitt sonoskonto. Installationen loopas om och om igen, en gång per högtalare (tre har jag) - men den fortsätter och fortsätter, slutar mina försök efter 10+.

Jag har startat om telefon, appar och system. Inget har hjälpt.

Vad är problemet?
Hej Martinsan,

Välkommen hit!

Hej Anton,

Alla andra funktioner fungerar toppen med GA och jag kan även styra mina Philips Hue lampor korrekt. Men att få den att spela någon musik via Spotify går inte. Kan inte byta låt eller liknande heller, om jag sätter på en låt på Spotify via Sonos appen.
Hur kommer det sig att Sveriges Radio inte stöds av Google Assistenten på Sonos? Kommer SR att stödjas i framtiden?
Hej!

Jag har sedan igår försökt installera GA tjänsten på mitt sonoskonto. Installationen loopas om och om igen, en gång per högtalare (tre har jag) - men den fortsätter och fortsätter, slutar mina försök efter 10+.

Vad är problemet?

Jag har exakt samma problem. Har det löst sig för dig? Blir tokig!
Hur kommer det sig att Sveriges Radio inte stöds av Google Assistenten på Sonos? Kommer SR att stödjas i framtiden?

Prova: ”ok Google, spela P3 radio”

Svar: ok, spelar P3 på tunein”

Jag provade nyss och det fungerar för mig.

Hej!

Vad är problemet?
Jag har exakt samma problem. Har det löst sig för dig? Blir tokig!

Exakt samma sak händer mig! Sliter mitt hår... Kan det vara så att funktionen ligger nere och att man får testa igen om någon dag? Förstår inte...
Badge
Hej,

Jag är ganska ny på det här med Google röststyrning då jag har varit ganska inläst i Apple...

Jag har ett antal play:1 och även en symfonisk tillsammans med ett par Google Home prylar. När jag försöker lägga till Google Assist som tjänst i Sonosappen så säger den att det inte är tillgängligt än på min marknad, är det inte det som nu ska vara tillgängligt? Jag har senaste mjukvaran.

tack för hjälpen till en som inte har koll...

Badge
Nu funkade det helt plötsligt igen 🙂 så glöm min tidigare kommentar.

Hej Martinsan,

Välkommen hit!

Hej Anton,

Alla andra funktioner fungerar toppen med GA och jag kan även styra mina Philips Hue lampor korrekt. Men att få den att spela någon musik via Spotify går inte. Kan inte byta låt eller liknande heller, om jag sätter på en låt på Spotify via Sonos appen.

Hej, jag upplever samma problem som Anton, allt verkar funka bra utom just att genom GA spela upp musik. Har testat att avlänka spotify och länka på nytt. Har testat genom Youtube music, samma svar. "jag kan inte hjälpa dig med det" blir det som svar.

Vänligen kom med tips
Mvh Thomas

Hej Martinsan,

Välkommen hit!

Hej Anton,

Hej, jag upplever samma problem som Anton, allt verkar funka bra utom just att genom GA spela upp musik. Har testat att avlänka spotify och länka på nytt. Har testat genom Youtube music, samma svar. "jag kan inte hjälpa dig med det" blir det som svar.

Vänligen kom med tips
Mvh Thomas

Hej Thomas.

Skulle du kunna framkalla felet igen och därefter skicka oss en diagnostik?
(Inställningar > Hälp och Tips > Skicka diagnostik > Skicka)
Svara med det nummer som du får.

Hälsningar,
Daniel

Reply