Question

Går ej justera volymen på Samsung tv / Playbat

• 8 September 2018
  • 6 replies
  • 1252 views

Hej!
Har ett sjukt irriterande problem som jag inte får ordning på. Köpte en Samsung UE43NU7475 förra veckan och har inte fått ordning på fjärren. Tidvis fungerar det klockrent men ofta när jag använder TV:n och är inne på t.ex SVT play och ska justera volymen så går TV:n över i TV-läget. Eftersom jag inte har någon linjär TV inkopplad kommer texten ”Ingen signal” på TV:n. Min tanke är att inte ha någon linjär TV och bara använda streamingapparna.

Jag har alltså en Playbar och har lagt till så att Samsung-fjärren ska kunna kontrollera Playbaren. Och som sagt fungerar det klockrent ibland men långt ifrån alltid.

Både TV och Playbar är uppdaterade med senaste programvaran. Någon kunnig som har några tips? Eller bör jag vända mig till Samsung-supporten?

Edit: Fantastiskt att man lyckas skriva Playbat i rubriken och att den inte går att ändra? Haha. 🆒

/Fredrik

6 replies

Userlevel 2
Badge +1
Hej Fredrik,

Menar du att det kommer upp en liten ruta i TV:n som meddelar "ingen signal i TVn:". Fungerar fjärren annors så att du kan styra Playbaren?
Vi har sökt runt men har tyvärr ingen rak guide på hur detta stängs av för din TV modell. Kolla gärna med Samsungs support, de borde veta hur denna stängs av eftersom de har tillverkar själva TV:n.
Dessa meddelanden kallas ofta en "nag screen".
Nej Tv:n byter helt enkelt källa eller vad man ska säga, hade jag haft linjär tv inkopplad hade den kommit där. Testade att koppla in Apple TV och då fungerar det klockrent att höja och sänka hela tiden. Spotify-appen i Samsung TV:n fungerar hela tiden så jag börjar misstänka att det är något i de olika apparna som strular. Kontaktar Samsung support och ser om de har några idéer.
Userlevel 2
Badge +1
Hej Fredrik,

Låter lite som en bugg, kanske går att uppdatera firmware i TVn för att slippa detta problem. Det är inte så långt jag hört något vanligt problem med Samsung TVn. Låt oss veta om vi kan hjälpa dig vidare!
Tror att det är något med SVT-appen i TV:n. Har en Pioneer receiver inkopplad via optisk kabel till min Samsung TV. När jag ändrar volymen så blir det helt svart. Volymen funkar för allt annat, Netflix, Youtube m.m.
Badge
Har precis samma problem med min nyinköpta Samsung-tv. Ändrar jag ljudvolym vid användning av SVT-playappen, stängs appen och tvn återgår till strömmad tv. Mycket irriterande. Har en Sonos Playbase inkopplad via optiskutgång på TVn. Inget problem med detta i andra appar på tvn. Testade att ändra ljudoutput till TVns egna högtalare och då försvann problemet, och ljudet gick justera i SVT-playappen. Det måste alltså vara någon konflikt med appen/Sonoshögtalare/tvn. Hoppas någon har en lösning på detta?
Jag har exakt samma problem på min SAMSUNG Q9 75" från 2018.

Har senaste mjukvaran på Sonos samt senaste på TVn.

Så fort jag rör ljudknappen upp eller ner på fjärrkontrollen så kraschar SVTplay och allt blir svart.

Någon problemlösning

Reply