Answered

Fungerar Amazons Alexa i Sverige?

• 27 October 2017
  • 9 replies
  • 9330 views

Userlevel 2
Badge +4
Hej
Fungerar Amazons Alexa-röststyrning på Sonos i Sverige om man kopplar på en Alexaenhet? Det är lite förvirrande med vad som stöds. Jag har förstått att röststyrning ännu inte fungerar i Sverige genom Sonos egen Speaker one, men blir det skillnad om man skaffar en Alexahögtalare el Alexa styrningsenhet?

Jag använder fortfarande min Sonos Controller 100 (för av/på o volym) och tänkte att det skulle vara fint att komplettera den med röststyrning :)

Vänligen /H
icon

Best answer by Henrik B 27 October 2017, 17:27

Hej!

Tyvärr är inte Amazon Alexa släppt i Sverige ännu.
Dessvärre har vi inget datum på när det kommer heller är jag rädd.

Förhoppningsvis är det inom kort!
View original

9 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej!

Tyvärr är inte Amazon Alexa släppt i Sverige ännu.
Dessvärre har vi inget datum på när det kommer heller är jag rädd.

Förhoppningsvis är det inom kort!
Userlevel 2
Badge +4
Aha, jag förstår, tack för svar. Fast om man kommer över en Alexaenhet är det bara tuta och köra då på mitt "svenska" Sonos?
Badge
@Frisyren:
Hejdu, jag satte precis upp min Alexa (köpt i USA) och kopplade det till mitt Sonossystem (i Sverige) utan problem.
Man får finta Alexa litet genom att ställa in det som att att man befinner sig i USA, UK eller Tyskland (där Alexa är officiellt releasad) och därefter i Alexa välja att lägga till Sonos Skill.
Appen (om du vill köra Alexasetting från mobilen) går att ladda hem via valfri APK-downloader och installera på telefonen (Android) genom att kopiera .apk:t till telefonens minneskort och via en filhanterare i telefonen söka upp filen och installera den. Alltså inte installera appen via Google Play då den inte är släppt för hela Europa än.
Jag har bara snabbtestat att det går att styra musik från Spotify från Alexa till någon av mina Sonoshögtalare ett kort tag men det verkar lira som det ska.
Det går säkert att googla/fråga sig fram till någon guide som beskriver det hela, men jag köra på "trail-and-error-metoden" ...
Userlevel 2
Badge +4
@Frisyren:
Hejdu, jag satte precis upp min Alexa (köpt i USA) och kopplade det till mitt Sonossystem (i Sverige) utan problem.
Man får finta Alexa litet genom att ställa in det som att att man befinner sig i USA, UK eller Tyskland (där Alexa är officiellt releasad) och därefter i Alexa välja att lägga till Sonos Skill.
Appen (om du vill köra Alexasetting från mobilen) går att ladda hem via valfri APK-downloader och installera på telefonen (Android) genom att kopiera .apk:t till telefonens minneskort och via en filhanterare i telefonen söka upp filen och installera den. Alltså inte installera appen via Google Play då den inte är släppt för hela Europa än.
Jag har bara snabbtestat att det går att styra musik från Spotify från Alexa till någon av mina Sonoshögtalare ett kort tag men det verkar lira som det ska.
Det går säkert att googla/fråga sig fram till någon guide som beskriver det hela, men jag köra på "trail-and-error-metoden" ...

Cool. Ja det var typ så jag lurade på om man kunde göra. Tack för bra förklaring. Återkom gärna med en rapport när du hunnit testa mera. Det jag tycker verkar najs är att kunna röststyra uppspelningar från Spotify och det egna biblioteket på Sonos och även kunna styra zoner och volym mm.

Vänligen /Henrik
@tokhenke
Är det Sonos one med alexa du lyckats finta bort eller en separat alexa?
Nu funkar det att ladda ner Alexa via sonos appen.
Badge
Undrar vad som händer med Alexa? Nu finns ju tjänsten tillgänglig i Sverige, men när blir den tillgänglig i Sonos One? Hittar ingen information om det någonstans. :?
Userlevel 3
Badge +14
Vi är angelägna om att få Alexa till Sonos i Sverige så snart som möjligt.

Det finns tyvärr ingen ytterligare information att tillhandahålla just nu är jag rädd.
Userlevel 2
Badge +4
Nu funkar det att ladda ner Alexa via sonos appen.

Jag såg att Alexa-appen finns för nedladdning på bl.a Applestore - Men ladda ner via Sonos-appen - Hur gör man det och varför?

Reply