Question

Enheterna beter sig konstigt

Kan via appen spela upp musik och det kommer ljud ur Sonos-högtalarna men i appen syns det inget utan det står bara "Ingen vald musik" och gråmarkerade play/pause knapp vilket gör att jag inte kan stoppa uppspelningen av musik. Sonoshögtalarna verkar inte heller dra igång ordentligt när jag slår på TV:n som dom gjort tidigare. Något märkligt fenomen har helt plötsligt hänt.

Appen går igång och ansluter till mitt wifi och jag kan starta vissa uppspelningar via spotify men långt ifrån alla, därefter är det helt tomt i appen precis som jag inte spelar upp något.

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

23 replies

Userlevel 3
Badge +9
Hej aftersun,

Det låter lite skumt det här, inte alls som det ska bete sig.
Skulle du kunna ta och skicka en diagnostik enligt nedan och svara med bekräftelsenumret här?
https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv
Hej aftersun,

Det låter lite skumt det här, inte alls som det ska bete sig.
Skulle du kunna ta och skicka en diagnostik enligt nedan och svara med bekräftelsenumret här?
https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv

Hej, skickat nu. Nummer 1028355756
Userlevel 3
Badge +9
Tack för diagnostiken!
Är det samma problem med andra controllers med?

Om det är samma från andra enheter så ta och starta om ditt Sonos system genom att dra strömmen i ca 20 sekunder och koppla sedan tillbaka.

Är det dock inte samma från en annan enhet så testa ta bort appen och installera den igen.
Tack för diagnostiken!
Är det samma problem med andra controllers med?

Om det är samma från andra enheter så ta och starta om ditt Sonos system genom att dra strömmen i ca 20 sekunder och koppla sedan tillbaka.

Är det dock inte samma från en annan enhet så testa ta bort appen och installera den igen.

Det är samma problem med två olika kontrollers/enheter jag använder. Har provat att både ta bort appen och ladda hem den igen samt starta om min playbar, sub och one i minst 20 sekunder. Fortfarande samma problem.

Jag startar något och det börjar spelas men ser det inte alls i appen och kan inte kontrollera uppspelningen på något sätt.
Userlevel 3
Badge +9
Har du startat om router och eventuella access punkter/extenders med?

Och är det bara Spotify som beter sig såhär? Eller är det även radio etc?
Har du startat om router och eventuella access punkter/extenders med?

Och är det bara Spotify som beter sig såhär? Eller är det även radio etc?

Hej, både router och accesspunkt för wifi är omstartat också. Väldigt märkligt detta och det gäller inte bara Spotify utan radio också. Ljud som TV skickar ut tar ett bra tag innan det når soundbaren. Har inte varit så tidigare heller och när soundbaren och suben väl startar så är ljudet väldigt lågt.
Userlevel 3
Badge +9
Okej.
Jag tror det blir bättre om du ringer oss angående detta problem istället så vi får ta en direkt felsökning via telefon.
Du når oss på: 020 120 3020
Vi har öppet mellan 10:00-18:00 Mån - Fre
Hej,

Jag satt idag 1h och 50 minuter med tre olika tekniker hos er varav två var senior tekniker. Vi löste inte problematiken och jag skulle efter samtalet få ett mail för att få en tid bokad för ett uppföljningssamtal med en Ubiquiti expert hos er. Detta mail saknar jag och vill inte gärna dra hela historien en gång till.
Userlevel 3
Badge +9
Det ligger eskalerat till vår avdelning som sköter mer avancerade problem just nu och du kommer få ett E-mail så snart som möjligt från dem, får be om lite mer tålamod angående det.
Hej, har samma problem och Ubiquiti router så presentera gärna lösningen när ni kommit på vad som var fel.
Ser ut som att vi har samma problem.. Så lösningen är av intresse!
Min Asus-router (RT-AC68u) uppdaterade i natt och nu har jag detta problem också. Provat starta om allting men problemet kvarstår
Jag har samma problem sen ca 1 vecka tillbaka. Har startat om alla sonosenheter. routern, installerat om appen. Inget hjälper. "Ingen vald musik" står det i appen hela tiden, men den spelar det man väljer, dock går det inte stänga av musiken. Samma från två olika mobiler. Kom gärna med en lösning väldigt snart!

Diagnostik nummer: 244099234
Badge
Jag har nog samma problem sedan några dagar tillbaka, sambon blev tokig på mig när jag var på tjänsteresa när allt Sonos inte gick att styra :(

Twitter supporten försökte hjälpa mig men gav upp och hänvisade till att dom inte kan göra med pga av att jag kör pfsense och unifi så nu har halv kass Sonos setup hemma.

Musiken spelar men volymen är svår/omöjlig att ändra, inga enheter i gruppen hänger med vid volymjustering, ibland svårt att gruppera och det visas inte vilka låtar som spelas även om man kör vi TV.

Startat om alla Sonos, APs, switchar och router vissa saker flera gånger. En omstart av vissa sonosenheter löser det ibland tillfälligt men efter en stund uppstår samma problem igen.

Diagnos 840838223
Jotack samma..
Badge
@aftersun löste det sig för dig eller?
Badge
för några dagar sedan anslut jag mitt system till den nya iftt tjänsten. Kopplade ifrån den igen och whips började allting funka som normalt igen verkat det som, låtarna visas på rätt sätt och spelar som dom skall. Inte varit så närma på länge 😛
Tack Sammy, jag disablade nu Sonos-styrningen från min Homey, och nu funkar allt som normalt igen..
lustigt problem...
Userlevel 2
Badge +1
Jag har samma problem sen ca 1 vecka tillbaka. Har startat om alla sonosenheter. routern, installerat om appen. Inget hjälper. "Ingen vald musik" står det i appen hela tiden, men den spelar det man väljer, dock går det inte stänga av musiken. Samma från två olika mobiler. Kom gärna med en lösning väldigt snart!

Hej Emil.

Pröva att ändra Wifi kanal från 11 till nr 3 och starta om alla Sonos enheter.
Ring gärna in på 020 120 3020 om detta inte fungerar.
Öppettider. 10.00-18.00
Japp, kopplade också bort Hommey-styrningen och det funkade direkt!

Hej Emil.

Pröva att ändra Wifi kanal från 11 till nr 3 och starta om alla Sonos enheter.
Ring gärna in på 020 120 3020 om detta inte fungerar.
Öppettider. 10.00-18.00

Gjorde det, allting fungerade som det skulle i typ 1,5 min. Sen samma sak igen.
Avinstallerade Sonos från Homey och startade om. Nu fungerar allt som det ska igen.
Tack för tipset! Homey var orsaken för mig med.
Tack för lösning! Tog även jag bort Sonos från Homey, startade om allt och så fungerade det igen!