En eller flera högtalare i grupp "tappar" uppspelning eller går inte att få uppspelning på alls!

• 16 November 2017
  • 20 replies
  • 1147 views

Vi är ett företag som har 4 högtalare. Trots att man skapar en grupp så kan det vara så att det bara är en av högtalarna i gruppen som spelar upp musiken eller tappar uppspelningen efter ett tag. Systemet är helt opålitligt.

20 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej och välkommen till forumet Åsa!

Jag har redan svarat på ditt mail angående detta problem så jag stänger denna topic.
Badge
Har exakt samma problem, i ett rum på 32m2, i rummet finns dessutom en Ubiquiti UniFi AP, AC Mesh som är uppkopplad mot routern med kabel. Testat att sätta lösenordet för nätverket igen samt byta kanal som Sonos använder. Riktigt irriterande....
Userlevel 3
Badge +14
Har exakt samma problem, i ett rum på 32m2, i rummet finns dessutom en Ubiquiti UniFi AP, AC Mesh som är uppkopplad mot routern med kabel. Testat att sätta lösenordet för nätverket igen samt byta kanal som Sonos använder. Riktigt irriterande....

Skulle du kunna skicka en diagnostik från Sonoappen precis efter du har detta problemet.
Posta sedan numret här så tar jag en titt.

Tack på förhand!
Hej Henrik,
Problemet är att du bad mig skicka en rapport och när jag gör det så säger de att jag inte är kopplad till kontot och det stämmer. Jag skickade dig nr på rapporten. Har du fått det?
Userlevel 3
Badge +14
Hej Henrik,
Problemet är att du bad mig skicka en rapport och när jag gör det så säger de att jag inte är kopplad till kontot och det stämmer. Jag skickade dig nr på rapporten. Har du fått det?

Misstänker du skickar eposten från en annan adress?
Dessvärre hittar jag inte diagnostiken inte då ditt system är registrerat på en annan epostadress än du har här, så samma problem som med ditt svar antar jag.
Skulle du kunna bekräfta ditt SonosID från Om mitt Sonos, eller posta numret du får här, alternativt bekräfta den andra eposten.

Tack på förhand!
Badge
Hej Henrik,

Id 8096685
Userlevel 3
Badge +14
Hej Henrik,

Id 8096685

Tackar!

Hos dig ser jag generellt dåliga signaler.
Hur är CONNECT placerad?
Den är i och med att du har kabel i den huvudenhet i systemet, och det ser ut som alla andra har svårt att ansluta till den.
Om den står fritt kan det vara störningar som orsakar den dåliga signalen så ta en titt på https://sonos-sv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3668
Badge
Connect står brevid router mm, routern kör inte wifi utan är kopplad till en switch. Till switchen är samtliga trådlösa accesspunkter i huset kopplade till, även connect är kopplad till den. Så vägen är med andra ord kort mellan AP:n som högtalarna kopplar upp sig till.
Alla kablar är Cat6a, switchen är en Gbit-switch(tp-link t1600g-28ps) och "routern" är en Ubiquiti Edgerouter POE5. Uppkopplad mot internet med fiber, Gbit-länk upp och ned. Det mesta i huset har tilldelats fasta IP:n internt.

Det är ofta som connecten tappar uppkoppling mot Spotify och ofta så slutar alla högtalare utom de som är placerade längst bort från AP:n att fungera, vilket är mystiskt...
Badge
Ska tilläggas att connecten inte står i samma rum, 2 väggar och ca 10 meter ifrån rummet med högtalarna. Inga andra trådlösa enheter eller liknande i närheten av varken connecten eller högtalarna(förutom AP:n i samma rum som högtalarna). Får känslan av att högtalarna försöker koppla upp sig trådlöst mot connecten, i så fall förklarar det mycket...
Userlevel 3
Badge +14
Ska tilläggas att connecten inte står i samma rum, 2 väggar och ca 10 meter ifrån rummet med högtalarna. Inga andra trådlösa enheter eller liknande i närheten av varken connecten eller högtalarna(förutom AP:n i samma rum som högtalarna). Får känslan av att högtalarna försöker koppla upp sig trådlöst mot connecten, i så fall förklarar det mycket...

I och med att CONNECT har kabel i sig ansluter sig alla andra Sonos till CONNECT, och inte dina APs.
Mer info finner du på https://sonos-sv.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3079
Badge
Ok, som jag trodde. Vad är rekommenderat, koppla ur nätverkskabeln i connecten eller koppla in en nätverkskabel i en eller alla av högtalarna?
Userlevel 3
Badge +14
Ok, som jag trodde. Vad är rekommenderat, koppla ur nätverkskabeln i connecten eller koppla in en nätverkskabel i en eller alla av högtalarna?

När man har trådlösa range extenders, och ibland flera APs rekommenderar vi SonosNet, som du har nu, men det verkar som CONNECT står dåligt till.
Har du möjlighet skulle jag testa kabla ytterligare spelare som står bättre till.

Skicka gärna en diagnostik om du kablar ytterligare spelare så kollar jag hur det ser ut.
Badge
Ok, ska testa detta
Badge
Nu har jag trådat en av högtalarna, 8108177
Körde igång musik via connecten och la till högtalarna, då kom det inget ljud alls, fick starta via den trådade högtalaren och sedan lägga till övriga.
Userlevel 3
Badge +14
Nu har jag trådat en av högtalarna, 8108177
Körde igång musik via connecten och la till högtalarna, då kom det inget ljud alls, fick starta via den trådade högtalaren och sedan lägga till övriga.

Denna diagnostik kom som korrupt är jag rädd.
Detta brukar kunna innebära trådlösa störningar, skulle du kunna skicka ytterligare en så skall vi se om den kommer igenom.

Tack på förhand!
Badge
Prova med 8108638, skulle gissa på att det är min telefon som ställer till det, den har varit lite instabil sedan senaste uppdateringen
Badge
8109370
Userlevel 3
Badge +14
8109370

Kanon, dessa kom in korrekt.
Vad sitter Lounge 2 Left och Mediaspelare kablad till?

Det ser ut som det möjligtvis är mulsticast flooding som är orsaken.
Badge
De sitter mot en och samma switch. Drog igång skydd mot multicast flooding i switchen igår kväll faktiskt och det har fungerat bra sedan dess, nu ska jag bara spåra den skyldiga enheten ?
Tack för hjälpen!

Reply