Question

Beam + Samsung tv - hur får dolby digital ljud

• 14 January 2020
  • 6 replies
  • 82 views

Hej, 

Köpte mig en Beam för ett par veckor sedan och läste att man skulle aktivera dolby digital för att få ett fylligare och djupare ljud. 

Vet dock inte om jag lyckats med detta då jag inte får någon bekräftelse någonstans att beamen skickar ut dolby digital. 

Har kopplat hdmi från beam till hdmi arc på tvn. Från tvn har jag sedan en hdmi till min digitalbox. 

Har ändrat i min tv från PCM till dolby digital. I min digitalbox kan jag bara välja PCM eller Passthrough och den har varit inställd på PCM.

Dock när jag går in i sonos appen står det under mitt sonos att den sänder ut i stereo och inte dolby digital eller dolby 5.1. 

Har testat att köra optisk mellan beam till tv, testat olika hdmi kablar men fortfarande bara stereo. 

Har kört olika material från boxen och även från Netflix (via chromecast gen 2 (tror jag)) men fortfarande står det bara stereo inne i appen.

Hur kan jag få min beam att putta ut dolby digital? Kan jag prova på något annat sätt? Vad gör jag för fel?

Tacksam för hjälp. 

Mvh 

6 replies

Userlevel 3
Badge +12

Hej Ducken, 

Välkommen till vårt forum!

Sonos Beam spelar upp Dolby Digital eller Dolby Digital 5.1 om den får den signalen skickad till sig från din TV/digitalbox. 

Satt du “passtrough” i din digital box? Om inte så gör det. 

Hej, 

Tack så mycket.

Så jag kan köra de inställningarna jag har då eller? Dvs Dolby digital i tvn men då bara ändra till passtrough i digitalboxen? Samt hdim från beam till hdmi arc i tvn. Hade pcm i iptv-boxen men ska testa att ändra till passthrough. 

Om det som sänd på tv då sänds i dolby digital, borde det då visas dolby digital i sonos-appen i stället för stereo?

Behöver jag starta om något för att detta ska gälla eller sker det per automatik?

Hur är det med Chromecasten gen 3 som jag har då? Den sitter ju direk ti tvn och känns väl som att Netflix borde spela upp i DD eller D5.1 med automatik eller? Eller handlar det om att Chromecasten ev inte har stöd för detta?

Userlevel 3
Badge +12

Ja, bara byt till passthrough i digitalboxens inställningar så bör det gå bra då du spelar upp saker från din digitalbox i alla fall. 

Precis, det ska stå i Om mitt sonos system om det är stereo eller Dolby Digital och det bör fungera så fort ändringarna är gjorda. 

Kan inte svara helt säker på om din Chromecast har stöd för att spela upp DD eller DD5.1 , den bör kunna det tycker jag men vet inte, du skulle kunna kolla det med Google. 

Nice! 

Testade nu på lunchen och det funkade galant=) Måste bara höra mig för lite hur mycket det påverkar ljudet.

Det står nu Dolby digital 2.0 i min sonos-app. Det borde väl stämma eller?

Stort tack för hjälpen!

Userlevel 3
Badge +12

Härligt! 

Ja precis, står det Dolby digital 2.0 så är det DD din Beam spelar upp som ljudformat nu. 

Du får ha det så bra.

Kanon! 

Tack så mycket för hjälpen!

Reply