Question

Beam - lågt ljud vid film

Hej
Har kopplat in en Beam till min TV.
När jag spelar Musik från tex Spotify låter allt som det ska men när jag tittar film är ljudet väldigt lågt. Jag måste ha ljudet på 50-70% för att det ska vara "normalt". Visa filmer har jag till och med varit tvungen att ha på max men endå är ljudet lite lågt. Har testat olika filmer på Netflix och Viaplay.
Är det någon inställning jag missat? För om inte, så är jag tveksam till att det är värt 4.600 kr för denna produkt och jag kommer lämna tillbaka den.

MVH
Magnus

16 replies

Badge +1
Hej ros.magnus,

Så det är endast ljud från TVn som är på lägre volym?
Har du sett till att din TV's högtalare är avaktiverad så att allt ljud kommer från din Beam?
Då du har TV ljud igång från din Beam så skicka in en diagnostik tack så tar vi oss en närmare titt.

För instruktioner till det så kan du klicka här:
https://support.sonos.com/s/article/141?language=sv
Ja, bara från TV'n. Ljudet kommer enbart från Beam'n.
Har skickat diagnostik 2138370056

Tack på förhand
Magnus
Badge +1
Okej, tack för diagnostiken!
Vad har du för TV, märke/modell ?
Har en Samsung
UE48H6475
Den är drygt 4 år gammal
Badge +1
Tackar!
Om du inte redan gjort det så testa gärna att fabriksåterställa din Sonos BEAM och installera om den enligt nedan:
https://support.sonos.com/s/article/1096?language=sv

Hör av dig här med hur det verkar efter ominstallationen är du snäll.
Hej
Ljudet är samma (verkar vara skillnad på olika filmer på Netflix etc.).

Beam ger ett mycket bättre och fylligare ljud än min tv men tycker att inte nivån är tillräcklig. Så tyvärr är inte detta en produkt för mig.
Hej!

Jag har samma problem med min sprillans nya Beam.

När jag lyssnar på t.ex. Spotify på Beam så räcker det gott och väl med volym 20-30, ljudet är bra. Om jag tittar på TV (eller någon app i TV:n) så behöver jag höja ljudet till 50-60 för att uppleva samma ljud som Spotify ger vid 20-30. Dessutom så hoppar volymen med två steg varje gång jag justerar volymen med TV:ns fjärrkontroll.

Jag har en TV från Samsung vars HDMI (ARC) utgång är kopplad till Beam med sladd.

Tacksam för hjälp!

/OsPi

P.S. Denna https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/sonos-beam-low-volume-6809698 engelska tråd beskriver samma problem. :-(
Diagnostik med nummer 1422756667 är skickad.
Badge +1
Hej OsPi,

Vad är det för källa för uppspelningen då tv ljudet är lägre?
App i tv ser jag att du nämner, antar netflix etc då?
Är det samma om du kör från t ex en digital box ?

Kolla även denna länk och så att din tv's inställningar stämmer överens med det:
https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/enabling-cec-on-your-tv-for-beam-6810049
Tack för svar!

Om jag som nu t.ex. tittar på fotboll på TV:n via C Mores app (till TV:n) och därefter tittar på Beck på vanliga TV4 (via kabel till TV:n) så behöver jag ha c:a 54 i volym för att det ska vara lagom och hyfsat tryck. Om jag därefter stänger av TV:n och skickar musik från Spotify direkt till Beam:en så är volymen alldeles för hög. Jag får sänka till c:a 30 för att det ska upplevas likadant som när jag tittade på TV:n. Dessutom är ljudkvalitén mycket bättre när jag lyssnar på Spotify, men det beror väl förmodligen på ljudkällan.

Inställningarna stämmer enligt länken du bifogade.
Userlevel 1
Badge +1
Hej OsPi,

I detta fall är det som du säger, källan påverkar hur högt du måste höja volymen. Troligtvis har TV:n i detta fall inte så hög nivå på signalen den skickar ut. Du kan alltid kolla med TV tillverkaren men misstänker att detta inte går att ändra!
Badge
Jag upplever samma problem. Låg volym vid tv via Canal digital och *betydligt* högre volym från Netflix och SVT play via min LG OLED. Grymt irriterande. Att byta från tv till LGS appar ger en chock om man glömmer ändra volymen. Funderar på att lämna tillbaka den, så beigt..
Badge
Och detta förekom ICKE med min playbar med exakt samma setup.....relaterat till beamen. Jag ger Sonos 60 dagar att lösa det, sen använder jag returnpolicyn.
Alex L wrote:

Hej OsPi,

I detta fall är det som du säger, källan påverkar hur högt du måste höja volymen. Troligtvis har TV:n i detta fall inte så hög nivå på signalen den skickar ut. Du kan alltid kolla med TV tillverkaren men misstänker att detta inte går att ändra!

Så skulle det så klart kunna vara. Men liknande vittnesmål (i den engelska tråden) från personer med andra fabrikat på TV:n tycker jag indikerar att "felet" ligger i Beam:en. Ollespappa här ovan vittnar ju dessutom om att exakt samma setup fast med en Playbar istället fungerar bra. Än en gång en indikation om att det är Beam:en som inte riktigt levererar. :-(
Badge
Jag måste krypa till korset. Min digitalbox var satt på väldigt låg volym. Den fjärren är undanstoppad så hur det hänt...nåväl. Mitt problem löst 😜
Badge +1
Hej Ollespappa,

Härligt att det löste sig!
Detta kan även bra att veta för andra användare så tack för att du hörde av dig med hur det gick.

Reply

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)

Cookie policy

We use cookies to enhance and personalize your experience. If you accept you agree to our full cookie policy. Learn more about our cookies.

Accept cookies Cookie settings