Bara jag som avskyr uppdateringen?

Userlevel 1
Har hela tiden varit så otroligt nöjd med Sonos framför allt för att appen varit så intuitivt enkel att använda.
Men nu... senaste uppdateringen ger mig vansinnesutbrott. Jag AVSKYR nya appen. Innerligt.
Att gruppera rum tar minst tre försök för att fungera. Av avguppera likaså.
Att byta musik i ett specifikt rum är ett §×¥#* klickande fram och tillbaka.
Ingenting är intuitivt enkelt längre. Jag hatar det. Funderar seriöst på att byta system.
Kan man inte få välja typ nåt slags "simple mode" som är mer likt gamla appen?
Frustrationen... Gaaaah! :@:@

16 replies

Håller med dig. Ingen logik när man ska leta efter något specifikt, t.ex att förstå baren längst ner känns mycket krångligare nu
Userlevel 3
Badge +14
Tack för er input, all feedback är bra feedback!

Alla rapporter granskas och om uppföljning krävs återkommer vi till er.
Jag håller också med, riktigt krångligt med många steg, inte bra alls. Förflyttar man sig dessutom emellan två trådlösa nätverk så spårar den helt ur. Jag har till och med dammat av min gamla controller och kör via den numera. Desktopversionen för Mac kanske inte har det mest moderna gränsnittet, men är väldigt enkel och smidig att använda.
Userlevel 2
Badge
Det mest irriterande är att inte Sonos verkar lyssna alls på kritiken, inte en tendens till att göra någon justering trots mängder med kritik och konstruktiva förslag.
Att tex låta navigeringsfältet längst ner vara synligt hela tiden och gjort bakgrundsfärgen valbar hade lugnat kritiken avsevärt och borde vara hur lätt som helst att fixa men inte ens detta har man gjort.
Hej.

Håller med. Blir inte kompis alls med nya utseendet. Ser inga som helst fördelar och fattar inte hur man från sonos sida lyckats göra det så mkt krångligare. Min fru använder inte systemet längre. Tråkigt när man har köpt på sig ett antal enheter och har varit hur nöjd som helst.
Det blir till att prova ngt annat system.
Userlevel 2
Badge
Hej.
Håller med. Blir inte kompis alls med nya utseendet. Ser inga som helst fördelar och fattar inte hur man från sonos sida lyckats göra det så mkt krångligare. Min fru använder inte systemet längre. Tråkigt när man har köpt på sig ett antal enheter och har varit hur nöjd som helst.
Det blir till att prova ngt annat system.

Utvecklarna måste bo ensamma i enrummare med tanke på hur appen är uppbyggd, inte alls anpassad för att hantera många rum, inte anpassad för stora rum/öppen planlösning med flera spelare och inte anpassad för att som förälder smidigt byta musik i barnens olika rum.

Älskar teknik och testat det mesta men detta slår alla rekord i att skapa en app med extremt få och låsta funktioner och ändå lyckas krångla till det så vida pass.
Håller helt med!! Appen måste ha utvecklats en måndagsmorgon.... Jag är glad att jag behållit mina Controller CR100. De är otroligt användarvänliga jämfört med den nya appen. Jag överväger efter 12 år med Sonos att byta till ett annat system efter den senaste uppdateringen som jag anser är oanvändbar!
Userlevel 2
Badge
Känslan när man läser i de olika trådarna är att det inte längre kommer några svar ifrån officiellt håll... oroväckande dålig kundvård att köra ner huvudet i sanden.... i princip alla svar ifrån Sonos är standardsvaret att man skall skicka in diagnos och ingenting kring utvecklingen av appen, vilka synpunkter de tagit till sig, när/om det kommer någon förändring osv.
Det bästa hade varit om det funnits olika ’skins’. Anpassning av funktionerna hade då kunna funka i appen, oavsett hur man använder rum, musiktjänster etc.
För närvarande är inte den nya versionen lika intuitiv, som den gamla var.
Helt hopplöst - dom måste tagit över personal från Micorosoft "krånglatilldetavdelning". Snacka om förbättringsförsämmring!
Håller med er alla. Helt värdelöst att appen verkar fokusera på endast en stream istället för att fokusera på att kontrollera hela sonos-systemet som man har. Att ta bort funktionaliten att kunna sätta igång olika streams i olika rum gör den helt värdelös för mig. Hoppas att ni inte får för er att sabba Windows-appen, det är än så länge min räddning!
Att det sedan blivit skitsvårt att byta device och gruppera gör inte användarupplevelsen bättre. 😞
Håller med! Blev verkligen till det sämre...
Badge
Håller verkligen med om att appen har blivit krångligare och framför allt den vita bakgrunden är väldigt jobbig, låt oss får möjlighet att välja bakgrundsfärg!
Kan inget annat än instämma jag med. Jag har skickat dem mina synpunkter för några månader sedan och trodde (i och med den uppdaterade appen 180123) att Sonos hade tagit sitt förnuft till fånga, men inte.

Här är det som stör mig mest:

1. Gör ”rum-väljaren” mer logisk. Försök begripa att människor FÖRST söker efter musik (mha ”Sök”), därefter väljer de rum. De flesta väljer knappast högtalare först för att sedan bläddra fram låten/artisten manuellt i exempelvis Spotify.
En enkel lösning på det här problemet är att en dialogruta dyker upp som frågar vilket rum jag vill spela låten/albumet/spellistan i.
Dessutom: byt ut ”rumsikonen” i ”baren” mot en spelliste-kö-ikon istället. Det är för krångligt att nå kön idag.

2. Gör favoriterna (”Mitt Sonos”) till stora fyrkantiga knappar med text under (typ 2-3 st i bredd), som det går att scrolla igenom vertikalt (inte horisontellt). Och låt oss för en gångs skull ha möjligheten att ändra ordningen på favoriterna. Det har jag väntat på i flera år.

3. Gör funktionen för att lägga till låtar i kön mer logisk. Klickar jag på en låt/album/spellista idag, är det högst oklart vad som kommer att hända.

4. Lägg till AirPlay på ALLA modeller, även äldre (det kommer dock aldrig att ske tyvärr). Det är ju bara en mjukvaruuppdatering som krävs.

5. Gör det dessutom lättare att upptäcka ”ny” musik. Bygg in lite smarthet i systemet, som t.ex anpassar sig efter användarens rutiner.

6. Testa era appar (eller prototyper) på riktiga användare innan ni kablar ut dem.

Det finns så många lättfixade småfeaures som jag har väntat i åratal på att implementeras. Som t.ex. möjligheten att manuellt ändra ordningen på favoriterna (under ”Mitt Sonos”), samt att kunna lägga till podcasts manuellt (RSS) och prenumerera på ett visst program direkt under ”favoriter” (så att man får upp alla avsnitt direkt under ”Mitt Sonos”).

Men det adderas ju knappt någonting meningsfullt i funktionsväg idag tyvärr.

Sonos: titta er omkring och hitta inspiration: Apples Music-app och iTunes, Spotify, Bluesound...
Dessutom, kontakta gärna mig om ni vill ha hjälp att göra appen bättre. Jag svarar gärna på frågor.
Userlevel 2
Badge
Läste att Sonos jobbar på förbättring av appen men de har inte bekräftat vilka synpunkter de tagit till sig och inte visat minsta resultat hittills så frågan är om de överhuvudtaget lyssnat... De kanske hoppas kritiken skall lägga sig.....vissa appar kräver ju lite invänjning och kan kännas ovana i början men i detta fallet använder jag den många gånger dagligen och är fortfarande lika förvirrad.. lägger sig kritiken så är det snarare för att man tröttnat och gett upp än att man plötsligt börjat gilla appen.

Edit: Precis efter inlägget så ser jag att en ny uppdatering släppts, får testa och se om jag får ta tillbaka något av kritiken... .-)
Userlevel 2
Badge
Appen blev betydligt bättre efter senaste uppdateringen så detta var ett steg i rätt riktning även att det fortfarande är mycket kvar att göra innan den blir helt användarvänlig.

Reply