Question

Apple TV byter ljudutgång

• 10 October 2019
  • 7 replies
  • 183 views

Jag har Apple TV med HDMI till projektor som i sin tur matar optisk till Playbase.
I Apple TV-menyn väljer jag högtalare Sonos och allt låter fint.

Men sen hoppar högtalar-valet ibland av sig själv till Apple TV istället för Sonos och ljudet blir mycket sämre.

Var börjar jag söka fel här?

7 replies

Hej Micke

Använder du någon form av konverter på din projektor för att skicka ljudet med optisk till din Playbase?
Skulle du kunna skicka en diagnostik så vi kan se vad som händer?
Gå till Inställningar > Hjälp och Tips > Skicka diagnostik > Skicka.
Svar med det nummer som du får.

Hälsningar,
Daniel

Hej,

Och tack för svar.

Jag har dragit fram TP-kabel till playbase för att eliminera WI-FI utmaningar.

Symtomen kvarstår dock. Efter ett tag kommer även bakre högtalarna i osynk så det låter som man sitter i ett garage.

Min diagnostik: 709238448 

Userlevel 3
Badge +12

Okej.

Och var är din Playbase kopplad ? Är det till projektorn? 

Var diagnostiken skickad då problemet uppstått? 

Tack för blixtsnabbt svar!

Kopplingen ser ut så här:

Nätverkskabel till playbase

Apple TV - HDMI - Projektor

Projektor - Optisk - Playbase

Apple TV vill byta till Apple TV istället för Sonos som ljud ut och gjorde det strax innan jag skickade diagnostik. Det händer av sig själv hela tiden.

Här är diagnostik när det börjat eka för bakre högtalarna kommit i osynk: 1410045956

Userlevel 3
Badge +12

Det låter som att det har något med att göra hur det är kopplat då. För Playbase ligger bara och lyssnar efter optisk signal för att spela upp ljud, och om din Apple Tv byter ljud ut så kommer så klart Playbase inte kunna spela upp det du vill. 

Kan vara för att det sitter en projektor mellan här med. 

Ett alternativ du skulle kunna testa att är koppla apple Tv via airplay 2 med din Playbase och spela upp, har du testat det ?

Tack för svar.

Förlorar jag inte kvalité om jag kör air play istället för optiskt?

Reply