Question

Ansluta Sonos till ethernet

• 11 March 2020
  • 1 reply
  • 65 views

• Contributor I
  • 0 replies

Hej!

Har försökt ansluta min Beam till nätverket via ethernet, främst för att avlasta mitt wi-fi som blir väldigt segt när man kör Beam+Sub+2st One. Har ett nätverksuttag precis där Beamen vanligtvis står så passar perfekt att ansluta den där, dock får jag det inte att fungera. Har hittat info om att man ska ansluta direkt till routern, men det kan väl inte vara enda sättet? Min router står i ett mediaskåp i förrådet så den är inte sådär jättenära Beamen :joy:

1 reply

Userlevel 3
Badge +4

När du ansluter en Sonos med ethernetkabel så ska du få ett Sonos-net. Om du går in i Sonos-appen till Inställningar / System / Om mitt system så ska det stå WM: 0 på din beam. Står det WM: 1 eller annat så har du inget Sonos-net. 

När du får Sonos-net så kommer de närliggande högtalarna också kopplas mot Sonos-net.

Låter ju märkligt att man måste koppla direkt till routern. Om du från routern i ditt mediaskåp drar en ethernet till ett uttag och från uttaget kopplar till Beam så borde det fungera.

Testa att avvaktivera trådlös uppkoppling för Beam.

Om det inte fungerar så testa att koppla in valfri sonos direkt mot routern som ett test för att se om det fungerar då.

Reply