Answered

Äldre TV och Sonos Beam, hur gör jag?

• 17 April 2019
  • 9 replies
  • 482 views

Jag har precis köpt en Beam och får inte igång TV-ljudet. Jag har en Sony KDL-40D3500 från 2008 och jag fattar att ARC sannolikt inte är att tänka på. Har prövat båda ingångarna men sonos-appen säger att det är något problem, typ. Tänkte då använda Optisk, men jag verkar inte ha någon optisk anslutning på TVn. Vad gör jag? Finns det någon adapter jag kan köpa eller måste jag köpa en ny TV?
icon

Best answer by Rodnt 18 April 2019, 16:45

Valde den enkla adaptern eftersom jag egentligen inte har några andra enheter (iallafall inga som används), funkar klockrent. Anslöt högtalaren till TV-boxen och ljudet funkade direkt, inga inställningar eller konfigureringar. Tack för hjälpen! Hoppas detta kan hjälpa någon annan också.
View original

9 replies

Userlevel 3
Badge +14
Hej Rodnt,

Välkommen till forumet!

BEAM kräver antingen HDMI-ARC eller optisk utgång på TV så om din saknar det kan du inte ansluta BEAM.
Möjligtvis om du har någon adapter från TVns ljudutgång, (om det finns en ljudutgång) till optisk, men detta kan också skapa ljudfördröjning etc så inget vi egentligen rekommenderar från Sonos sida.
Tack. Det verkar inte finnas någon digital ljudutgång på min TV. Det närmaste jag kommer är HDMI CEC, men det duger inte förstår jag.

Jag funderar på om det går att ta ljud från TV-boxen? Det är en Arris 4302 från Telia. Den har optisk ljudutgång men mini-Toslink. Skulle det funka med en sån här adapter?
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/kablar-och-adapters-tv-bild/14519/hama-odt-toslink-3-5-mm-adapter?gclsrc=aw.ds&&scid=EXT_SEM_GPLA&gclid=Cj0KCQjwwODlBRDuARIsAMy_28VOGXvp0DuYWQV1TKQugJ8O7X4PV1VR3exa2F2tduyyJFibwxD5XDcaAviEEALw_wcB

Efter att ha läst runt verkar mitt enda andra alternativ vara en analog-digital omvandlare, men jag har läst att flera upplever problem med ljudet (delay eller hackande) så jag är inte jättesugen på att köpa en för 400kr och upptäcka att det inte funkar.
Userlevel 3
Badge +14
Hmm, vad jag finner så verkar inte ARris ha optisk utgång heller, https://forum.telia.se/forums/topic/13452-arris-4302-saknar-toslink/

Jag skulle nog gå den väg det rekommenderas i den tråden, att ha en extraktor, eller en HDMI-switch liknande denna: https://www.konigelectronic.com/sv/audio-video/kablar-kontakter/4-port-hdmi-switch-svart-55894611
Men som sagt är det inget vi officiellt rekommenderar.
Arris 4302 har ”A/V & Mini-Toslink”: “For connection to TV-set or audio equipment (Standard Definition analog video and analog audio + optical digital audio). Use this connection only if your TV does not have HDMI or if you want to connect digital audio to a home cinema reciever via Mini-Toslink.”

Det verkar vara någon typ av kombiutgång, borde väl funka? Värt 69kr att pröva iallafall? Det innebär väl att jag inte får något ljud när jag kör chromecast eftersom den är på en egen HDMI-port men det kan jag leva med tills jag köper ny tv.
Userlevel 3
Badge +14
Ja, det bör fungera i teorin om så är fallet.
Det stämmer att du kommer endast få ljud från Digital-TVn i detta fallet, därför är nog en HDMI-switch ett bättre alternativ om du har flera källor.
Stort tack.
Hittade denna lokalt: https://m.clasohlson.com/se/HDMI-växel-med-fjärrkontroll/38-7631

Prövar något av detta. Frun blev inte jätteglad när jag antydde att vi kanske måste köpa ny tv 🙂
Userlevel 3
Badge +14
Japp, det ser ut att vara en liknande modell som jag postade, det bör fungera.
Valde den enkla adaptern eftersom jag egentligen inte har några andra enheter (iallafall inga som används), funkar klockrent. Anslöt högtalaren till TV-boxen och ljudet funkade direkt, inga inställningar eller konfigureringar. Tack för hjälpen! Hoppas detta kan hjälpa någon annan också.
Userlevel 3
Badge +14

Kanon!

Då får vi önska trevlig lyssning och Glad Påsk!

Reply