Answered

Trøbbel med Connect:amp

På jobben har vi et Sonos-system bestående av kun av én høyttaler: Play 3. Denne fungerer fint i seg selv.

De siste månedene har vi hatt et par gamle høyttalere stående (trolig fra sent 90/tidlig 2000-tallet), og når jeg hadde en Connect:amp stående hjemme, tenkte jeg det kunne vært kult å få brukt begge deler til noe. Så jeg koblet det sammen og alt funket knallbra – Play 3 og C:A spilte supert sammen.

Forrige uke byttet vi lokaler her på huset, og flyttet opp en etasje. Alt ble tatt fra hverandre og satt sammen igjen nøyaktig (les: NØYAKTIG) samme måte. Alle kabler er de samme, og de går til og med til de samme høyttalerne (har ikke mikset høyre og venstre, selv om det ikke skulle hatt noe å si uansett). Både Play 3 og C:A blir oppdaget og lagt til i systemet. Alt oppfører seg som om alt skal fungere, men så vil ikke C:A spille lyd ut av høyttalerne, foruten et knøttlite millisekund akkurat idet man hever volumet fra 0 og opp ett hakk. Da begynner den å blinke oransje/hvitt, og lyden kuttes.

Jeg har prøvd å Google, men finner bare at det kan skyldes:

1) Overoppheting (noe som garantert ikke er tilfelle)
2) At enheten oppdateres (noe som heller ikke er tilfelle, da dette normalt skal ta maks et par minutter, og den har stått med blink i flere timer)
3) At høyttalerne trekker for mye strøm ift. hva C:A kan levere (dette er jo rart iom. at det fungerte fint i de gamle lokalene)

Jeg har sjekket:
– At ledningene er koblet riktig (rød til rød, svart til svart osv.)
– At ikke kobberet stikker for langt ut på baksiden av kontakten (ifølge en kilde kunne dette være problemet)
– Fjernet C:A og lagt den til på nytt
– Nullstilt C:A til fabrikkinnstillinger og lagt til på nytt
– Sikkert en masse andre ting som jeg har glemt.

Så da er spørsmålene:
1. Hva kan være galt?
1.1 Hvordan kan jeg fikse det?
2. Hvordan kan det ha fungert uten problemer tidligere?

Jeg tar imot alle tanker og innspill med stor takk!
icon

Best answer by petter-k 8 March 2018, 13:49

Kjapp oppdatering: etter forrige post fortsatte jeg å spille på C:A uten at noe var koblet til (annet enn strøm selvfølgelig). Deretter plugget jeg inn høyttalerne én og én, og nå spiller den faktisk på begge to uten problem og på alle nivåer. Hvordan i alle dager er det mulig?
View original

This topic has been closed for further comments. You can use the search bar to find a similar topic, or create a new one by clicking Create Topic at the top of the page.

11 replies

Userlevel 3
Badge +12
Hei Petter
Svar meg på emailen jeg sendte deg, så tar vi dette i saken jeg skapte. Takk på forhånd!
Hei igjen, da har C:A dessverre sluttet å fungere igjen. Jeg var ikke på kontoret da det skjedde, men ifølge ett vitne her skjedde det midt i en låt helt uten at noe ble flyttet eller lignende.

Jeg har prøvd suksessoppskriften fra forrige gang som fungert, men denne gangen skjer det ingenting. C:A begynner også å blinke mens det spilles på den uten at høyttalerne er koblet til, noe som altså ikke skjedde sist. Jeg har gjenopprettet fabrikkinnstillinger på C:A, lagt den til på nytt og prøvd å spille uten at høyttalerne er koblet til. Deretter har det begynt å blinke, og jeg har sendt inn supportdiagnostikk. 1496227984 er nummeret.

Skjønner hvis det ikke er noe å gjøre med, men det hadde vært interessant å vite hva som er feilen her, og eventuelt hvordan man kan få det til å fungere igjen.
Userlevel 3
Badge +12
Disse ser helt OK ut og er innenfor specs for Connect:AMP-høyttalere som du kan lese om her: https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/269/~/connecting-speakers-to-a-connect%3Aamp

Jeg har uansett lagd en sak på dette og sender deg en email med saksnummeret. Denne saken setter jeg som løst, men da har du i alle fall en måte å komme direkte i kontakt med meg igjen slik at vi kan feilsøke dette ordentlig i tilfelle problemet kommer tilbake.
Nei, det er ikke godt å si altså. Høyttalerne er noe vi kjøpte brukt på Finn.no egentlig bare for å bruke som rekvisitter i en studioinnredning, men de har vist seg å faktisk være ganske gode. Jeg har funnet ut at de er av typen Sound Dynamics RTS-5. Etter det jeg finner på nettet er det snakk om:

Nominal Impedance: 8 Ohm
Recommended Amplifier Power: 15 Watt

Her kan du lese mer om dem:
https://www.cnet.com/products/sound-dynamics-rts-5-speakers-wired-series/specs/
Userlevel 3
Badge +12
Takk for svar! Jeg ser ikke feilmeldingene denne gangen heller, så jeg er ikke helt sikker på hvor dette kommer fra. Hvilke høyttaler brukere du, og vet du watt- og ohm-ratene? Siden problemet ikke fortsetter blir det også vanskelig å dobbeltsjekke med andre høyttalere i tilfelle du har det tilgjengelig. Vend deg i alle fall tilbake til oss om problemet skulle vende tilbake.
Kjapp oppdatering: etter forrige post fortsatte jeg å spille på C:A uten at noe var koblet til (annet enn strøm selvfølgelig). Deretter plugget jeg inn høyttalerne én og én, og nå spiller den faktisk på begge to uten problem og på alle nivåer. Hvordan i alle dager er det mulig?
Da har jeg fått gjort som du beskrev. Diagnostikkrapportens nummer er 368002537. C:A spiller på hele volumspekteret uten at blinking begynner, men det kommer jo selvfølgelig ikke noe lyd siden høyttalerne er koblet fra.
Skjønner! Det skal jeg fikse. Jeg er ute av kontoret i dag, men kommer tilbake til deg i morgen når jeg er tilbake og har fått testet det. Har du noen tanker om hvordan/hvorfor det har fungert tidligere og ikke nå?
Userlevel 3
Badge +12
Takk skal du ha! Connect:AMP gir en feilkode som indikerer at for mye strøm blir dratt fra forsterkeren, så enheten går over i feilmodus. Kan du forsøke å fjerne høyttalerkablene på Connect:AMP for så å restarte den ved å trekke ut strømmen til lampen slukkes. Deretter vil jeg at du spiller til enheten uten at høyttalerne er tilkoblet for å se om lampen begynner å blinke på samme måte. Send meg enda et nummer når dette er gjort så får jeg se om det er snakk om hardvarefeil på enheten.
Hei! Nummeret jeg fikk etter diagnostikkrapport er 729508036. Takk for hjelpen så langt!
Userlevel 3
Badge +12
Hei Petter

Lampene du ser indikerer at enheten har en eller annen form for systemfeil, så jeg lurer på om vi klarer å se dette fra en diagnostikkrapport.
Vennligst la problemet skje igjen og send deretter inn en diagnostikkrapport som forklart i linken under og svar i denne tråden med svarkoden du mottar.

https://sonos-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3502

Takk på forhånd!