Question

Sonos Play 5

Har to sonos Play 5 som er satt opp i stereo. Det funker aldri å starte avspilling på første forsøk. Den starter i et halvt sekund og så slutter de å spille og jeg må starte igjen, da funker det alltid. Gjelder både fra sonos appen og fra airplay 2, funker aldri på første forsøk. Har en Sonos One også, der starter avspilling alltid på første forsøk. Noen som har noen ide om hva dette skyldes?

12 replies

Userlevel 3
Badge +12
Hei Kjetil

Vennligst la problemet skje igjen og send inn en diagnostikkrapport som forklart i linken under. Svar her med nummeret du mottar så tar vi en kikk i loggen for å se om vi kan se hva som skjer.
https://support.sonos.com/s/article/141

Takk på forhånd.
Takk for svar. Nummeret er: 1189884732.
Userlevel 2
Badge +6
Hei Kjetil

Det ser ut til at din iPad ikke har så sterkt signal til din ruter for å opprettholde strømningen via Airplay...og at den prater til et annet aksesspunkt enn det Sonos bruker for wifi.
Hvis du lar iPaden ligge et sted nærmere rutern/aksesspunktet, går det bedre da?
Ta også gjerne en omstart på iPaden så vi vet at den jobber med et ferskt men ikke overfylt minne.
Men siden dette også gjelder avspilling fra Sonos app'n tar vi gjerne en ny diagnostikk hvor avspilling har blitt startet fra Sonos-app'n.

Kan være nødvendig å se nærmere hva av nettverksutstyr du har og hvordan de prater med hverandre for å få en smidigere opplevelse, og jeg forstår godt om du ikke vil legge alt det ut på forumet, så du kan også fint ringe oss på 800 62460 (grønt 800 nummer) Man - Fre: 10:00 - 18:00 eller sende en epost til support@sonos.com

Mvh
Sven S
Hei. Takk for tilbakemelding. Prøvde nettopp og sette meg ved siden av ruteren og da gikk det jo strålende, spilte av på første både fra sonos app og fra AirPlay. Men etter et par runder til var den tilbake med 2 forsøk igjen. Kan det ha noe med å gjøre at jeg har en ekstern kilde koblet til play 5 som jeg har lyden til tven via? For jeg registrerte at etter jeg startet avspilling første gangen så stoppet den og hoppet til det eksterne uttaket i appen, så startet jeg avspilling igjen da fungerte det. Tok uansett en ny diagnostikk med nr: 878793541.
Tror muligens jeg har funnet ut hva problemet er. Som sagt har jeg en ekstern kilde (TV) koblet til Play 5 hvor autospill er aktivert, da kommer alltid lyden automatisk fra høyttalerne når jeg bruker TVen. Når jeg deaktiverer autospill ser problemet ut til å forsvinne. Det ser ut til at når høyttalerne ikke har vært i bruk en stund slår den automatisk inn på ekstern kilde og bruker da et avspillingforsøk til å slå over på AirPlay eller sonos og at det er dette som forårsaker at den ikke starter på første. Er litt kjedelig å ikke kunne bruke autospill uten å få denne effekten. En teori ihvertfall ettersom alt ser ut til å funke uten autospill aktivert.
Userlevel 2
Badge +6
Hei Kjetil

Dette gjorde ting mer interessant/komplisert.
At autospill står på skal ikke være en hindring for å starte avspilling fra en annen kilde, men diagnostikken bekrefter din opplevelse.
Så, kan du teste med å ha Play5'n kablet på en annen enhet mens Autospill er aktiver? Feks PC, CD-spiller eller walkman.
Eller på TV'ens innstillinger for lyd ut, er det kanskje der en "keep awake" funksjon som sender et kort signal for å forsikre seg om at den er tilkoblet?
Kan kanskje virke som om det er noe galt med linjeutgangen på den ene høyttaleren. Jeg prøvde å koble Tven til den andre play 5 isteden og der klarer jeg ikke å få problemet til å oppstå, den starter hele tiden på første uten å gå tilbake til linje inngangen selv med autospill aktivert. Kanskje en maskinvare feil, eller om det er noe i oppsettet som har fått den ene til å reagere slik men ikke den andre.
Userlevel 2
Badge +6
Jeg ser du har inngangsnivået satt til 10, blir det noen forskjell om du setter den ned til 9, 8, eller 2 feks?
vennligst ta en diagnostikk etter du har testet dette.
Hvis det ikke utgjør noen forskjell, vennligst splitt opp stereoparet og gjennomfør en tilbakestilling som forklart her
https://support.sonos.com/s/article/1096?language=no
og test igjen.
Hmmm, dette er interessant. Satt inngangsnivået til 8 og har ikke klart å gjenskape problemet etter det. Tok en ny diagnostikk nr: 1639566514.
Userlevel 2
Badge +6
Det ser ihvertfall bedre ut for loggen.
Inngangsnivået justerer hvor sensitiv Play:5'n skal lytte til endringer på kabelen, og påvirker muligheten for Maks volum, så hvis du ikke synes lyden har sunket mer enn hva Play:5'n kan justere for, så anser jeg dette som løst.
Jeg kan fint leve med nivå 8 så jeg også anser saken som løst. Og takk for strålende hjelp og veiledning.
Userlevel 2
Badge +6
Takk for tilbakemeldingen!

Ha en fin dag videre!

Reply