legacy eol

Slutt på programvarestøtte - klargjøring

• 23 January 2020
  • 11 replies
  • 350 views

Userlevel 4
Badge +12

Vi kunngjorde i går at noen av våre eldste Sonos-produkter vil gå over i legacy-modus i mai 2020. Vårt forpliktelse er å støtte produkter med regelmessige programvareoppdateringer i minimum fem år etter at vi slutter å selge dem, noen av våre produkter har mottatt støtte mye lengre enn det.

Vi vil gjerne svare på noen av spørsmålene vi har sett komme opp regelmessig i en enkel tråd, slik at folk enkelt kan finne riktig informasjon.

Fra og med mai vil programvareoppdateringer og nye funksjoner fra Sonos bare leveres til systemer som kun inkluderer moderne produkter.

Etter mai vil systemer som inkluderer eldre legacy-produkter fortsette å fungere som før - men de vil ikke lenger motta programvareoppdateringer eller nye funksjoner. 

Sonos vil arbeide for å opprettholde den eksisterende Sonos-opplevelsen, samt slippe feilrettinger, men resultatet vil til slutt begrenses av mangelen på minne og prosessorkraft til disse eldre produktene. Vi forventer ikke noen umiddelbar innvirkning på opplevelsen din, men tilgangen til tjenester og generell funksjonalitet vil til slutt bli forstyrret, spesielt når tjenestepartnere videreutvikler sine egne tjenester og funksjoner. 

Brukere med både legacy- og moderne produkter har tid til å bestemme hvilket alternativ som er best for dem. Du kan fortsette å bruke hele systemet i legacy-modus - i dette tilfellet vil det slutte å motta oppdateringer og nye funksjoner. 

Du vil også kunne skille eldre produkter fra moderne produkter, slik at de moderne produktene fremdeles kan motta oppdateringer og nye funksjoner, og eldre produkter fortsatt kan brukes separat. Vi vil dele mer informasjon om hvordan du gjør dette i mai..

Et annet alternativ tilgjengelig for alle kunder med eldre legacy-produkter er å dra nytte av Trade Up-programmet, som lar deg oppgradere eldre Sonos-produkter til moderne produkter med 30% rabatt. Trade Up vil være åpen for kunder når som helst hvis de bestemmer seg for å oppgradere. 

Vi er klar over at dette er nytt for Sonos-eiere, akkurat som for Sonos. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg ved å gjøre alternativer tilgjengelig for deg for å gi støtte for den beste løsningen og beslutningen for ditt hjem.

Hvis du har flere spørsmål, ikke nøl med å ta kontakt.

11 replies

Hei, og takk for mer detaljer rundt dette. Betyr dette at vi kan vente med Trade Up så lenge vi vil? Jeg hadde håpet å slippe å oppgradere med det samme, men vil vurdere å gjøre det hvis / når brukeropplevelsen begynner å svikte. Men hvis Trade Up programmet har en utløpsdato må jeg selvfølgelig revurdere den strategien.

takk, Håkon

Userlevel 4
Badge +12

Hei, og takk for mer detaljer rundt dette. Betyr dette at vi kan vente med Trade Up så lenge vi vil? Jeg hadde håpet å slippe å oppgradere med det samme, men vil vurdere å gjøre det hvis / når brukeropplevelsen begynner å svikte. Men hvis Trade Up programmet har en utløpsdato må jeg selvfølgelig revurdere den strategien.

takk, Håkon

Hei Håkon

Nei, Trade-up har ingen utløpsdato, så du kan trygt vente og se hva som skjer i framtiden.

Trade-up er vel og bra, men Sonos enheter er ikke billige selve med 30% avslag. For vår familie som lever på pensjonene våre er en oppgradering av 3 enheter til 3, 4, og 5 tusen kroner stykke utelukket.  Det er synd fordi vi har gledet oss over Sonos i en del år og har reklamert for det blandt vår venner og voksne barn.

Det som er tragisk miljømessig og personlig, er at man skrotter en haug av fullt brukbare media avspillere. Vår Play 5 (Gen 1) leverer førsteklasses lyd fortsatt. Den er fullt brukbar, men skrottes på grunn av at noen deler var for lite dimensjonerte for framtidsutviklingen. (Det er forståelig selv om man burde ha lært av at IBM og Microsoft mente at ingen noen gang kommer til å trenge mer en 2 megabyte (ja MB ikke GB) minne i PC’en).

Dette kunne Sonos likevel rette på ved å lage et oppgraderingsprogram (organisatorisk ikke software 😉 ), for å oppgradere innmaten i gamle Sonos bokser. Boksen inneholder helt sikkert en liten kretskort med minnebrikker og prossessor. Kanskje er den loddet, kanskje er den plugget inn. Uansett bør dette kretskortet kunne byttes ut med en nyere utgave.

Så er det bare å avtale med noen versteder som kan motta boksene og oppgradere dem.

En slik oppgradering bør ikke koste mer en en tredje del av prisen på en ny enhet.

Jeg lurer på om Sonos enhetene som lages idag er laget slik at de er fremtidsikkret? Eller fortsetter dere med bruk og kast slik dere legger opp til nå?

hilsen

Graham

Userlevel 1

Hi, you tell us that our Legacy products that you have been selling recently will be phased out! I am thankfull that I bought my Sonos 5 years ago, how can you sell something one year and then say that you are phasing it out the next. If I change to your modern products will they be phased out in 5 years? I am sorry, you sell a quality product but if it is phased out every 5 years then maybe I should buy something cheaper!

And I am not happy with the new format, I loved going through all the playlists and choosing something from random, now there are fewer playlists and half of them you have chosen for me!!!!

I am now looking at alternatives and like many others have done i am now stopping recommending Sonos.

Dumfries

Dear Sonos,

Your mindset as expressed in your information about this issue is that Sonos hardware can be compared to a PC.  We’ve come to be accustomed to PCs having a limited life span.

This is however not the mindset that most of us have when it comes to speakers.  And speakers are what most people believe Sonos is all about.  Not a software platform or smart house gadget.  Sure, a very smart speaker system, but speakers nonetheless.

The thing with quality speakers is that they tend to be expensive.  On the other hand they seldom break down and pretty much never goes obsolete.  Ergo you do not expect that you will have to replace all your speakers because of some software issue.

Your announcement has been somewhat of a wake-up call for many, including myself:  With speakers where software plays a crucial part, you must expect the speakers to become obsolete at some point because of software issues, and certainly long before the hardware side of the equation would be anywhere close to retirement.  

It probably should have dawned on me when our remote controls were rendered obsolete because of software issues.

Personally, it feels terribly wrong to regard your speaker system as anything else than an investment, both because of financial og environmental concerns.

Currently I’m thinking that I’ll never buy a Sonos product again and I’ll certainly stop my ambassadorship.  In fact, now I feel bad for the people that I’ve convinced to buy Sonos.

On the other hand, the question is what will I buy - if and when the need arises?  

What I think I’m not alone in contemplating, is to approach speakers with a newfound awareness that the following requirements must be met:

1. Has excellent sound

2. Is convenient

3. Does not risk becoming obsolete prematurely because of software issues

Sonos has 1. covered, 2. for my part dramatically less so after the loss of a dedicated remote control, and has proven that 3. is not a concern (for Sonos).

I just ordered the non-Sonos iPort Xpress remote control, and even though this is a ridiculously simple remote that does not even allow you to play a favourite song over again, i.e. no backward button, our Sonos experience is about to become a bit more convenient than it has been since we stupidly recycled our Sonos remote controls.

Now, if Sonos would do something to really address number 3., removing the fear that will still linger even after the adjustments that you’ve made to your initial announcement, then I might consider buying Sonos again.

Good luck.

Best regards,

Hans Christian

Vårt forpliktelse er å støtte produkter med regelmessige programvareoppdateringer i minimum fem år etter at vi slutter å selge dem, noen av våre produkter har mottatt støtte mye lengre enn det.

Jeg kjøpte min Sonos:5 og Sonos Bridge i 2017 hos en Sonos forhandler, men får beskjed at dette er produkter som er blitt “Legacy”. Hvis det er slik du skriver at dere forplikter at støtte deres produkter i fem år etter at dere slutter å selge dem, hvordan kan det ha seg at den er blitt et “Legacy” produkt?

Jeg har regelmessig utvidet mitt Sonos system og før denne nyheten planlagte jeg å utvide den med noen nye høyttalere og sub. Det blir nok ikke noe av og jeg vurderer nå å prøve selge det jeg har i dag av ikke Legacy produkter, før de blir foreldet (om et par år?).

Fin måte å ødelegge merkenavnet på dette her.

Alle som har kjøpt høyttaler for mindre enn 5 år siden, når første softwareoppdatering ikke kommer, har åpenbart en svært god sak i forhold til reklamasjon, all den tid de var lovet softwareoppdateringer i minst fem år.

I frustrasjon for å ikke ha oppgraderbare produkter med tanke på feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer valgte jeg å starte Trade Up prosessen. Jeg så at dette var en prosess som ikke som kunne reverseres.

Saken er nå at Sonos CEO har sendt ut melding om at det vil komme feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer. Burde jo da være mulig å slippe unna med 12000kr (med 30% rabatt) i nye tilsvarende produkter. Dessverre  ser det ut som det bare er å kaste de gamle produktene i søpla når de nå slutter å virke om 17 dager.

https://blog.sonos.com/no/a-letter-from-our-ceo/

Ringte Sonos og her er den hyggelige tilbakemeldingen:

“Hei Jon,

Takk for at du kontaktet Sonos teknisk support. Jeg heter Teodora og skriver til deg angående 01494213.

Vennligst informer din juridiske representant at han kan ta kontakt med vår Juridiske Avdeling på legal@sonos.com

Med Vennlig Hilsen,
Teodora S.”

Skal sende en mail til patrick.spence@sonos.com og legal@sonos.com før produktene blir el-avfall, men det blir garantert aldri Sonos igjen...

Har en:

Connect Tv

B8E9379A7F728

Moderne produkt

Vil denne fortsette å få oppdateringer?

Er det slik at så lenge det står moderne produkt så er all good?

I frustrasjon for å ikke ha oppgraderbare produkter med tanke på feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer valgte jeg å starte Trade Up prosessen. Jeg så at dette var en prosess som ikke som kunne reverseres.

Saken er nå at Sonos CEO har sendt ut melding om at det vil komme feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer. Burde jo da være mulig å slippe unna med 12000kr (med 30% rabatt) i nye tilsvarende produkter. Dessverre  ser det ut som det bare er å kaste de gamle produktene i søpla når de nå slutter å virke om 17 dager.

https://blog.sonos.com/no/a-letter-from-our-ceo/

Ringte Sonos og her er den hyggelige tilbakemeldingen:

“Hei Jon,

Takk for at du kontaktet Sonos teknisk support. Jeg heter Teodora og skriver til deg angående 01494213.

Vennligst informer din juridiske representant at han kan ta kontakt med vår Juridiske Avdeling på legal@sonos.com

Med Vennlig Hilsen,
Teodora S.”

Skal sende en mail til patrick.spence@sonos.com og legal@sonos.com før produktene blir el-avfall, men det blir garantert aldri Sonos igjen...

Jeg gjorde samme feilen, dum som jeg var. Fikk nøyaktig samme svar fra support, med et annet navn i signaturen. Sendt varsel om forliksklage til legal, som alle andre for øvrig også burde gjøre. Ikke fått noe svar.

Aldri mer sonos uansett utfall.

Userlevel 4
Badge +12

Har en:

Connect Tv

B8E9379A7F728

Moderne produkt

Vil denne fortsette å få oppdateringer?

Er det slik at så lenge det står moderne produkt så er all good?

Ja, det stemmer. Er den markert som Moderne, så inngår den ikke i produktene som regnes som “Legacy”.

Reply