Nyheter

Slutt på programvareoppdateringer for Legacy-produkter

• 21 January 2020
  • 19 replies
  • 631 views
Slutt på programvareoppdateringer for Legacy-produkter
Userlevel 3
Badge +8
  • Community Manager
  • 77 replies

Vi har noen viktige nyheter angående de eldste Sonos-enhetene våre som deles på Sonos-bloggen i dag. Her er blogginnlegget for enkelhets skyld:

Fra og med mai 2020 vil noen av de eldste produktene våre slutte å få programvareoppdateringer eller nye funksjoner. Nå ønsker vi å forklare hvorfor, og hva du kan gjøre.

For nesten 20 år siden satte vi i gang arbeidet med å finne opp teknologi som gjør det enkelt å lytte til enhver sang i ethvert rom. De fleste av måtene vi lytter til musikk på i dag eksisterte ikke på den tiden. De første Sonos-produktene var på markedet allerede før første iPhone ble lansert, og mens Myspace fremdeles rulte innen sosiale medier.

For å finne opp multiroms- og smarte høyttalere har vi kombinert to verdener – Hi-Fi-lyd og databehandling. Hvert eneste Sonos-produkt har en mikroprosessor, flashminne og andre maskinvarekomponenter som typisk finnes i datamaskiner og smarttelefoner.

Siden vi lanserte våre første produkter har teknologien utviklet seg eksponentielt; fra strømmetjenester og stemmeassistenter til trådløse nettverk og Bluetooth-egenskaper. Gjennom denne utviklingen har vi fortsatt å levere nye funksjoner via programvareoppdateringer. Vi er svært stolte over å ha bygd produkter som varer lenge og at lyttere fortsetter å bruke dem. Hele 92 prosent av produktene vi har solgt brukes fremdeles i dag. Det er svært uvanlig når det gjelder forbrukerteknologi. Nå har vi imidlertid kommet til et punkt der noen av de eldste produktene våre er på grensen av sine tekniske begrensninger når det gjelder minne og prosessorkraft.

I mai vil disse produktene – våre originale Zone-spillere, Connect og Connect:Amp (lansert i 2006; inkluderer versjoner solgt inntil 2015), førstegenerasjons Play:5 (lansert i 2009), CR200 (lansert i 2009) og Bridge (lansert i 2007)—ikke lengre få programvareoppdateringer eller nye funksjoner.

I dag er Sonos-opplevelsen avhengig av et sammenvevd økosystem som gir deg tilgang til mer enn hundre strømmetjenester, stemmeassistenter og måter å styre på, som for eksempel Apple AirPlay 2.

Uten nye programvareoppdateringer vil tilgangen til tjenester og generell funksjonalitet på systemet bli avbrutt, spesielt når ulike partnere fortsetter å utvikle sin teknologi.

For å hjelpe deg gjennom denne overgangen tilbyr vi to alternativer:

Alternativ 1: Fortsett å bruke de eldre produktene, samtidig som du har i mente at disse ikke vil motta programvareoppdateringer eller nye funksjoner.

Alternativ 2: Bytt til et nytt Sonos-produkt med 30 prosent avslag for hvert eldre produkt du erstatter.

Hvis du lurer på hvordan produktene dine blir påvirket, kan du sjekke i System--fanen på sonos.com-kontoen din. 

Hvis du velger å delta i Trade Up-ordningen vår, vil de eldre produktene dine bli satt i resirkuleringsmodus, en tilstand som sletter personlig identifiserbar informasjon og forbereder produktet for e-resirkulering. Resirkuleringsmodus er også med å hindre at folk kjøper eldre produkter som ikke er like brukbare som før, og som ikke gir den Sonos-opplevelsen som kunder i dag forventer. Resirkuleringsmodus vil kun være mulig på de eldre produktene nevnt tidligere.

Velger du alternativ 2, Trade Up, ber vi deg om å ta dine eldre produkter til et sted nært deg som tilbyr sertifisert e-resirkulering. Dette er den mest miljøvennlige måten å resirkulere på. Er det imidlertid ikke et slikt sted nært deg, betaler vi veldig gjerne for at du sender produktene tilbake til Sonos for ansvarlig resirkulering.

Vi skulle ønske alle produktene våre varte evig, men vi er begrenset av den eksisterende teknologien. Ansvaret vårt inkluderer å

• lage produkter som varer lenge.
  • kontinuerlig jobbe med å finne måter å gjøre produktene våre mer miljøvennlige på gjennom materialer, emballasje og forsyningskjede.
  • ta ansvar for å hjelpe deg gjennom overgangen når produktene nærmer seg slutten av sitt brukbare liv.

Vi har alltid hatt stor tro på valgfrihet, enten det betyr å velge visse strømmetjenester eller måter å kontrollere lytteopplevelsen din på. Vi håper at valgene vi har gitt her – fortsette å bruke disse produktene uten nye programvareoppdateringer eller bytte ut til fordel for moderne produkter – gir deg mulighet til å ta det valget som er riktig for deg.

Vi er glade for å være på plass i hjemmet ditt, og vi ønsker å fortsette med å gi deg den beste lydopplevelsen vi kan, selv når produkter nærmer seg slutten av sitt brukbare liv.

Mer informasjon: https://support.sonos.com/s/article/4786?language=no

Vennligst ta kontakt om du har flere spørsmål.

19 replies

Sjekk typo: “I mai vil disse produktene – våre originale Zone-spillere, Connect og Connect:Amp (lansert i 2006; inkluderer versjoner solgt inntil 2015), førstegenerasjons Play:5 (lansert i 20019), CR200 (lansert i 2009) og Bridge (lansert i 2007)—ikke lengre få programvareoppdateringer eller nye funksjoner.”

Userlevel 1
Badge +1

“Hele 92 prosent av produktene vi har solgt brukes fremdeles i dag.”

Er det derfor dere må ty til slike skritt for å få solgt mer?

Jeg startet med en Play One og en Play:5 i Sonos’ spede barndom, og bygget etter kort tid på med en Connect, og en ZP100. Har siden byttet ZP’n på garanti til en Connect:Amp, og handlet ytterligere fire Play One. Jeg kan ikke ha hatt de siste Connect’ene i mer enn 5-6 år.

Alle disse enhetene er i full drift i dag, og ser ut som da de kom fra fabrikken. 

Alle endringer har skjedd i appen, ingen nye ‘funksjoner’ eller løsninger har innvirket på min bruk. Jeg har heller ingen nytte av ‘Airplay’ eller romkorreksjon. Jeg er selv ingeniør, og kan ikke se for meg hva som kan kreve mer datakraft med dagens funksjoner, og jeg ville gjerne sett en undersøkelse som viser at folk faktisk ønsker flere funksjoner. 

Da den smått idiotiske ‘trade up’-kampanjen kom, skjønte jeg fort at Sonos pønsket på noe, men trodde ikke dere skulle dra igang så fort! 

Jeg vet ikke om jeg skal prøve å dumpe alt på finn.no eller håpe at det kommer til å fungere greit videre uten ‘oppdateringer’ jeg ikke har nytte av, eller om dere uansett kommer til å brick’e de om kort tid.

Det som er helt klart, er at jeg i hverfall kan love at jeg ikke kommer til å fylle på med flere nye produkter.

Ha en fin dag!

hei.

jeg er akkurat blitt truet med at én av mine produkter ikke virker neste gang dere oppdaterer.

jeg har ikke to valg, som dere insinuerer, men et par flere;

1. sørge for at dere aldri maser om å oppdatere software, selv om jeg ikke kjøper nytt
  2. gå over til noen som selger hardware uten å gjøre det om til abonnement senere.

for å velge mellom disse to alternativene, ville det vært fint å vite;

1. hvor ofte dere bråker om at jeg må oppdatere software eller kjøpe nytt? er det hver gang jeg bruker Spotify eller annet, eller bare én gang hver gang dere oppdaterer software? hvis svaret er at jeg må klikke “nei” hver eneste gang jeg benytter min hardware fra nå av, kjøper jeg aldri noe fra Sonos igjen.
  2. det vil ikke bare være bra - men helt avgjørende i fremtiden - at dere aldri selger noe som helst uten at det klart står, enten fysisk eller på kvittering, når dere mener hardware blir software. å skru av hardware på denne måten er faen meg frekt.

til slutt - et ønske: gi oss skikkelige alternativer. hvor ville dere handlet, om dere ønsker hardware? sånt som blir kjøpt til evig eie, vet dere. og ikke skrudd av når produsenten finner det for godt.

Sonos er et godt produkt. men bare så lenge dere spiller med åpne kort, og ikke drar en HP/printersvindel. jeg kjøper aldri mer fra dere, uten returgaranti og en klart definert holdbarhetsdato. ikke en generell holdbarhetsdato på nett, men på det produktet jeg kjøper, på kvitteringen, med klar henvisning på hvor jeg leverer det til resirkulering etter bruk.

Hvordan vil Sonossystemet fungere med en miks av nye og gamle produkter? Vil de nye produktene bli oppgradert, mens de gamle ikke blir det? Vil da nye funksjoner bare fungere i sonene med nye produkter?

Userlevel 2

Dette var en merkelig beskjed å få!
Utdaterte produkter? Fordi? Forklaringen deres holder ikke!

Hva skjer med Bridge? Det finnes ikke erstatningsprodukter/oppgraderinger av den i deres sortiment.
Min gamle Play:5 kan erstattes med en ny, men jeg ser ingen alternativer til Bridge.
Skal alt tvinges over på hjemme-WiFi?

Jeg har definitivt kjøpt mitt siste Sonos-produkt. Det finner heldigvis mange gode alternativer der ute nå.

Userlevel 4
Badge +12

for å velge mellom disse to alternativene, ville det vært fint å vite;

1. hvor ofte dere bråker om at jeg må oppdatere software eller kjøpe nytt? er det hver gang jeg bruker Spotify eller annet, eller bare én gang hver gang dere oppdaterer software? hvis svaret er at jeg må klikke “nei” hver eneste gang jeg benytter min hardware fra nå av, kjøper jeg aldri noe fra Sonos igjen.
  2. det vil ikke bare være bra - men helt avgjørende i fremtiden - at dere aldri selger noe som helst uten at det klart står, enten fysisk eller på kvittering, når dere mener hardware blir software. å skru av hardware på denne måten er faen meg frekt
  1. Dette kommer an på om og når våre partnere velger å slippe større oppdateringer, noe vi dessverre ikke har fullstendig oversikt over.

2. Sonos sikter på å støtte produktene minst 5 år etter at de har sluttet å bli produsert.

Hvordan vil Sonossystemet fungere med en miks av nye og gamle produkter? Vil de nye produktene bli oppgradert, mens de gamle ikke blir det? Vil da nye funksjoner bare fungere i sonene med nye produkter?

Så lenge du har en miks av eldre og nye produkter, så vil systemet bli satt i legacy-modus og ikke motta oppdateringer. Vi vil tilby måter å skille ut eldre legacy og moderne produkter slik at de moderne produktene fremdeles kan motta oppdateringer, og eldre produkter fortsatt kan brukes. Vi vil ha flere detaljer å dele i Mai.

Hva skjer med Bridge? Det finnes ikke erstatningsprodukter/oppgraderinger av den i deres sortiment.

Ettersom hjemmerutere begynner å bli såpass gode og sterke, så har vi sett at mange brukere har en bedre opplevelse på å kjøre direkte på WiFi, framfor den eldre svakere Bridge-enheten.

Det stemmer likevel ikke at vi ikke har en erstatning for Bridge. Vi introduserte Sonos Boost som arvtaker for Bridge for noen år siden.

Dette var en merkelig måte å gjøre tingene på. Jeg leste mailen jeg fikk fra dere om at man trenger å oppgradere. OK.. deretter begynner jeg å sjekke websidene deres… Hva vil dette koste meg å oppgradere? … Og det var ganske så mye vanskeligere enn jeg vil ha trodd. Jeg har fortsatt etter 10 minutter ikke funnet en side som sier hva det vil koste meg å oppgradere. En side sier at jeg skal sette min Play 5 i resirkulerings modus FØR jeg vet hva jeg skal betale for ny.. (som om noen ville ha gjort det).

Jeg tror dere bør trekke tilbake kampanjen deres, og få inn noen som kan markedsføring… Jeg har sjelden blitt så desillusjonert og liten lysten på å oppgradere!

Userlevel 4
Badge +12

Dette var en merkelig måte å gjøre tingene på. Jeg leste mailen jeg fikk fra dere om at man trenger å oppgradere. OK.. deretter begynner jeg å sjekke websidene deres… Hva vil dette koste meg å oppgradere? … Og det var ganske så mye vanskeligere enn jeg vil ha trodd. Jeg har fortsatt etter 10 minutter ikke funnet en side som sier hva det vil koste meg å oppgradere. En side sier at jeg skal sette min Play 5 i resirkulerings modus FØR jeg vet hva jeg skal betale for ny.. (som om noen ville ha gjort det).

Jeg tror dere bør trekke tilbake kampanjen deres, og få inn noen som kan markedsføring… Jeg har sjelden blitt så desillusjonert og liten lysten på å oppgradere!

Du kan lese om Trade Up her. Der kan du også lese om at rabatten kommer på 30%.

DU kan lese om Trade Up her. Der kan du også lese om at rabatten kommer på 30%.

Jepp.. er ikke vanskelig å se at rabatten kommer på 30%.. Og hvis jeg går på Hifi klubben sine sider så finner jeg ut at en play5 koster. Dermed kan jeg ta den prisen 5790 og finne en kalkulator for å finne ut at rabatten er på 1737. Da blir prisen 5790 minus 1737 som er 4053,-. 

Hadde dette vært vanskelig å skrive på deres EGNE websider? så at man lett kan finne det? Dere vil jo at jeg skal bruke 4000 kroner på å oppgradere en enhet, for å få en ny udefinert tjeneste  som jeg ikke engang vet om jeg vil ha. Så jo, dere trenger å snakke med marked avdelingen deres.

Dette var en uheldig måte å behandle kundene som har bygget ut sine Sonos-system over flere år og bidratt til å bygge Sonos som merkevare over lang tid. Det er nærmest uforståelig at Sonos tør å ta dette steget uten å føle seg bedre fram blant brukerne for å finne en bedre måte å oppgradere “sonos-parken” på. 30% rabatt er for lavt, og mange vil sitte på sine produkter i lang tid fremover til de slutter å fungere. Da er det tvilsomt at de kjøper Sonos igjen… 

Et forslag er å legge seg flat, grave dypere i lommene og gi f.eks. 50% rabatt ved oppgradering. Da kan det hende at flere blir med over på de nye produktene og at Sonos beholder kundene sine på lang sikt

Utrolig skuffet over eposten som kom i går teller på knappene om jeg ønsker å fortsette med Sonos.  

For hvor lang tid tar det før Play:1 har blitt for gammel og vil hindre nye oppdateringer? Og når har PlayBar blitt for gammel? Plutselig må man stadig vekk bytte ut høyttalere for å ha et fullt fungerende system… Og både Play:5 og Connect som jeg bruker i dag fungerer helt fint og det er dermed utrolig provoserende å måtte kjøpe et nytt produkt når det gamle fungerer helt utmerket.  Hjelper ikke at dere er utydelige på hva slags tjenester de er for dårlige til å håndtere.  Min primærbruk er streaming via Spotify og det har de fungert utmerket til i flere år, men nå skaper dere usikkerhet rundt bruken min.  

Jeg har nå gått fra å være en ambassadør som har fått venner til å starte med Sonos til å bli en som vil advare mot Sonos, alt i løpet av en e-post. 

Jeg vurderer sterkt om jeg skal kutte Sonos totalt nå og sende tilbake det jeg kjøpte i julen siden jeg fremdeles er innenfor butikkens angrerett.
Når er f.eks Play5 gen2 for gammelt?

1. Dette kommer an på om og når våre partnere velger å slippe større oppdateringer, noe vi dessverre ikke har fullstendig oversikt over.

2. Sonos sikter på å støtte produktene minst 5 år etter at de har sluttet å bli produsert.

Ser at Play:1, Play:3 og One (gen 1) ikke selges lenger på Sonos.com, så da er vi potensielt mindre enn fem år fra samme situasjon for disse produktene? 

Tipper en sjef har kommet på denne idiotiske ideen for å få opp omsetningen.

Og resultatet er at de har  ertet på seg alle. I endel andre firmaer vil noen sitte veldig lett i stolen...

Fremtidens inntekter er innhold og tjenester som de istedet for kan fokusere og ikke skyve en stor del trofaste kunder fra seg ved å kreve HW bytte.

Jeg tror ikke på at de ikke kan levere oppdateringer etter mai, enten vil de ikke eller så har de en dårlig SW stack. Det går vel an å validere hver tjeneste pr modell og lage en supportmatrise slik at det fortsatt kan bli support på alt men at noen vil oppleve “den valgte tjenesten fungerer ikke på din xxx Sonos enhet”.

Jeg hadde Bridge tidligere som er kastet fordi den sluttet å virke. Nå kan en tilfeldig enhet være master. I et hus med mange enheter kan jeg se at det kan bli trøblete hvis mange tjenester går gjennom en eldre enhet.  Det de kan gjøre hvis de vil er å lage en ny Bridge med mere kraft og minne og selge den for en overkommelig penge så kan den støtte nye og gamle tjenenester ut til hver enhet i huset.

Hvis de ikke snur på en troverdig måte og beklager kommer ikke jeg til å investere en eneste krone mere i Sonos.

Heldigvis finnes det andre konsepter ...

Jeg foreslår at Sonos her sørger for at alle som har eldre produkter blir klassifisert som “Classic” brukere med en egen app for det og at de med nyere utstyr kjører videre på ny plattform/teknologi. 

Jeg er ikke interessert i å oppgradere det utstyret jeg har da det vil bli en omfattende investering. 

Dette er helt uakseptabelt. Jeg har altså kjøpt forsterker og høyttalere for over 15 000 kroner som nå skal dø sakte men sikkert fordi dere “ikke klarer” å holde liv i softwaren på dem. Det er klart dere klarer det. Dere kan utelate alle oppgraderinger mitt utstyr ikke kan benytte og sørge for at resten virker. Det er ingen grunn til at mitt utstyr ikke skal virke fremover. Det virker utmerket i dag.
Dersom mitt utstyr blir dårligere eller å slutter å virke kommer jeg ikke til å kjøpe ny SONOS. Gud vet hvor lenge den generasjonen kommer til å virke. Det får være grenser på arroganse. 

Der finnes da andre alternativer.

Dette er hårreisende kundebehandling. Har vært fornøyd med systemet så langt og tilogmed fremsnakket det for andre. Når levetiden viser seg å bare være noen få år blir det naturligvis slutt på både mer Sonos og fremsnakking. I praksis pensjonerer dere produkter som har vært i salg til helt nylig og det er feil å insinuere i eposten at det gjelder produkter tilbake fra før 2011 når dere har solgt mange av dem til nå nylig. For min del kjøpte jeg en Connect:amp i 2017 som blir ubrukelig sammen med nyere produkter allerede tre år senere. Galskap. Selvsagt kjøper jeg ikke noen "trade up". Takk og farvel. Banditter!

Kjempeskuffet!!!

Fra å digge produktene til å bli lyn forbanna, argumentene fra Sonos stinker. Jeg har gjort en større investering over tid. Nå lurer jeg på hvorfor jeg gadd… Så, hvis jeg bytter ut Play 5 gen. 1 (og bridge) med siste modell. Hvor lang tid tar det før disse må byttes ut på tilsvarende måte som nå? For å ikke snakke om min Play 3, Playbar og Sub… Ser det er mange med meg som reagerer. Snakk om omdømme-fall på produkter fra Sonos...

Som en info eller anbefaling til alle som er rammet og tapslidende av dette stuntet til sonos, bør dere sende varsel om forliksklage til legal@sonos.com, altså at dere tar dem til forliksrådet om ikke alt reverseres, og de som har blitt lurt til å starte en angivelig irreversibel selvdestruksjon av anlegget får erstatningen de skal ha. I forbrukerforhold er da aktuelt verneting, altså stedet der klagen skal behandles, i klagers distrikt. Sonos vil da måtte sende representanter til tingretter i hele landet. 

Reply