Answered

Problemer med linje-inn på Sonos Connect

• 6 November 2017
  • 8 replies
  • 501 views

Hei,
Jeg er en fornøyd Sonos-kunde som til nå har opplevd svært få problemer. Jeg har følgende setup:

Sonos Playbar
Sonos Sub
2x Sonos Play:1 i stue
Sonos Connect, tilkoblet en platespiller på linje-inn

I tillegg har jeg 4 Play:1 til, på bad, og 3stk fordelt på 3 soverom.

Fiber er levert fra Altibox, satt i bromodus. Kjører Linksys EA6900 ruter, som står ca. 2.5 m fra øvrige Sonos komponenter. Systemet har vært veldig stabilt, etter at jeg fikk Get ut og fikk Altibox fiber inn
Jeg har kjørt denne setupen i ca 1.5år, og det har fungert feilfritt. For noen uker tilbake, begynte jeg å oppleve problemer med avspilling via linje inn (platespiller). Det høres ut som lyden hakker. Den veksler fra venstre til høyre kanal, og avspillingen er alt annet enn pen. Tok med meg både platespiller o Sonos Connect til FiFi-klubben i Fredrikstad, men jeg fikk avkreftet at det er noe galt med noen av komponentene. Testet også med andre kabler og andre lydkilder (mobiltelefon på linje inn til Sonos Connect), og jeg får akkurat samme feil der.
Avspilling via Spotify, Tidal HiFi osv. fungerer slik det skal, og er prikkfritt, men jeg får ikke lengre spilt av vinyl, uten å bli irritert.
Denne feilen oppstod først etter oppgradering til Sonos 8.1. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette problemet?
icon

Best answer by smuksik 10 November 2017, 10:19

Hei igjen, Marius S.

Jeg gjorde en omfattende testing i går, hvor jeg deaktiverte bromodus på Altibox, resatte hjemmesentral og aktiverte wifi, via Altibox. Jeg måtte deaktivere IPV6 for å få dette til å virke. Jeg fikk her mulighet til å velge kanal for 2,4GHz båndet, og fikk valgt WIFI-kanal 1. Deretter satte jeg Linksys-ruteren min i bromodus, slik at denne i praksis fungerer som et aksesspunkt. Jeg resatte Sonos-systemet, gikk inn og valgte kanal 6 på SonosNet, og vipps så fungerer dette akkurat slik det skal. Tusen takk for at du satte meg på sporet til å finne løsningen!
View original

8 replies

Det skulle være HiFi-klubben gitt, men får ikke redigert teksten 🙂
Userlevel 3
Badge +11
Hei smuksik

Om du opplever utfall av lyd på linjeinngang, bør en enkel fiks være å endre lydkomprimeringen til Sonos til komprimert, da dette vil skape et mye mer levedyktig signal. Se denne linken for mer informasjon:

https://sonos-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3598#compression

Håper dette hjelper!
Hei, Marius S.

Takk for ditt svar. Jeg har prøvd å endre det meste av de avanserte innstillingene, også lydkomprimering. Dessverre har ikke dette løst mitt problem. Hvis jeg skrur på lydkomprimering nå, er det en lagg på ca. 2-3 sekunder fra jeg setter stiften på platen, til det kommer lyd ut av Sonos. Jeg har derfor skrudd av komprimering. Jeg har også prøvd å reboote alt utstyr: Sonos Connect og Sonos Boost har jeg også forsøkt å resette, men det har ikke løst denne feilen, så hva gjør jeg nå?
Jeg har sendt inn diagnostikk, nr. 8055740. Mulig at dette kan gi deg et bedre grunnlag
Userlevel 3
Badge +11
Det stemmer. Forsinkelsen kommer av at Sonos gjør signalet bæredyktig over nettverket, så dersom du opplever utfall er det helt klart anbefalt å sette denne til komprimert. Ukomprimert signal er 1411kbps, mot komprimert 320kbps, som ikke krever like stor båndbredde.

Diagnostikken kommer derimot inn som korrupt, noe som tyder på andre problemer i husholdet.
Hvilken trådløs kanal har du konfigurert ditt WiFi til? Hvilken SonosNet-kanal er valgt under Sonos Innstillinger - Avanserte Innstillinger - SonosNet-kanal? Pass på at disse kanalene ikke overlapper hverandre.
Hei igjen, prøvde å sende inn ny diagnostikk (8059936). Jeg har resatt wifi tilkobling. Kjører nå kun SonosNet. Jeg har fått testet litt i dag, og opplevde at signalet var mer stabilt, men sliter igjen nå med at høyre kanal faller ut. Har resatt altibox og linksys ruter, men det hjelper dessverre ikke. Andre forslag til hva jeg kan prøve?
Hei igjen, Marius S.

Jeg gjorde en omfattende testing i går, hvor jeg deaktiverte bromodus på Altibox, resatte hjemmesentral og aktiverte wifi, via Altibox. Jeg måtte deaktivere IPV6 for å få dette til å virke. Jeg fikk her mulighet til å velge kanal for 2,4GHz båndet, og fikk valgt WIFI-kanal 1. Deretter satte jeg Linksys-ruteren min i bromodus, slik at denne i praksis fungerer som et aksesspunkt. Jeg resatte Sonos-systemet, gikk inn og valgte kanal 6 på SonosNet, og vipps så fungerer dette akkurat slik det skal. Tusen takk for at du satte meg på sporet til å finne løsningen!
Userlevel 3
Badge +11
Hei smuksik og takk for oppdateringen. Kjempebra å høre! Da virker det som om problemet skyldtes trådløse forstyrrelser.
Om andre brukere skulle komme over lignende problemer, fins det en god guide her på hva man må passe på når det gjelder trådløst:

https://sonos-no.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3667/~/redusere-tr%C3%A5dl%C3%B8s-forstyrrelse

Reply