Question

Lydkvalitet Airplay vs Spotify Connect ?

• 18 August 2019
  • 3 replies
  • 189 views

Jeg syns det er merkbar forskjell i lydbilde når jeg velger Spotify Connect kontra Airplay i Spotifyappen på iPhone.
Spotify Connect virker til å ha et "større" lydbilde,dvs mer basstoner og fylde. Noen som har noen innspill hvorfor det er slik?

3 replies

Userlevel 4
Badge +12
Hei Pande

AirPlay2 bruker Apple Lossless codec som er 256kbps AAC, og Spotify strømmer med 320kbps MP3/OGG, så forskjellen er der, men den er minimal. Du har kanskje veldig gode ører! 🙂
Spekulasjon fra min side:

Når du bruker Spotify connect streames musikken fra Spotify direkte til Sonos høyttaleren, mens hvis du spiller av via Airplay streames musikken fra mobil til Sonos høyttaler. Er musikken på mobilen i lav bitrate er det dette som sendes til Sonos høyttaleren.

På mobilappen kan du sette hvilken kvalitet spotify skal streames med (for å spare mobildata?) - kvaliteten Normal er 96kbit/s.

Sjekk innstillingene på mobilen din, og sjekk om lyden blir bedre hvis du skrur opp lydkvaliteten.
Badge
Spotify Connect dekoder MP3/OGG-strømmen til PCM i en Spotify Connect-prosess som kjører lokalt på Sonos-enheten.

En Spotify-app på en iPhone med Airplay videre vil dekode MP3/OGG for så å kode det på nytt som AAC i en lavere bitrate. Jeg vil tro det er denne transkodingen som gir kvalitetstap og flatere lyd.

Dette skjer jo også i sanntid på en telefon som gjør mye annet samtidig, og kanskje denne prosessen ikke blir så høyt prioritert?

Hvis man på toppen av dette skulle treffe på den bitrate-begrensningen nevnt av MrUnderhill101 over blir forholdene enda verre.

Du kan jo evt eksperimentere med å kode og lagre noe musikk i 320 Kbps OGG for så å kode denne fila om til 256 Kbps AAC etterpå, og høre om du opplever samme utflating i en A-B-test?

Reply