Question

Kontroller lyd fra Apple TV med Samsung fjernkontroll.

• 25 July 2017
  • 3 replies
  • 1156 views

Hei, jeg har følgende komponenter:
- Samsung UE55KS8005
- Apple TV 4. gen
- Sonos Playbar

Jeg har akkurat kjøpt sonos playbar, og problemet mitt er at jeg ikke får styrt volumet opp/ned med Samsung-fjernkontrollen når jeg ser på Apple TV. Når jeg ser på vanlig TV (Canal Digital CAM i TVen) så går det fint, jeg har valgt Optisk lyd og styrer lyden opp/ned med samsung-kontrollen, jeg kan se lyset på Playbaren blinke når jeg trykker vol opp/ned.

Men når jeg er inne på Apple TV så må jeg gå inn på Sonos-appen for å styre vol opp/ned. Jeg styrer alt annet på Apple-tven med samsung-kontrollen, men vol funker ikke. ?
Når jeg spiller av en film eller serie på Apple TV, og trykker pil ned - velger lyd - så står det "Høyttaler Apple TV", men jeg kan ikke velge noe annet. ?

Noen som vet hva jeg må gjøre?

3 replies

Userlevel 3
Badge +11
Hei bjornaroe og velkommen til forumet!

Dette skjer på grunn av hvordan Samsung, Sonos og Apple TV er konfigurert sammen. Sonos styres av IR-signaler fra fjernkontrollen og Apple TV styres av bluetooth-signaler, det som skjer er at Samsung deaktiverer IR når den får beskjed om å styre Apple TV via bluetooth.

Løsningen på dette er å "linke" Apple TV til Sonos, noe andre brukere på det engelske forumet har diskutert, jeg klistrer inn kommentaren derfra her:

1. Connect the playbar to tv. TV home menu -> Settings -> Audio out. Set it to optical

2. Go to TV home menu -> source -> Universal Remote

3. Add new Device. Pick home theatre. Type Sonos and then it asks for model number. Enter PLAYBAR. Now it will ask you to do power test. Since Sonos doesn't have power off - just say "yes" it worked.

4. This is where we all get stuck 🙂 The remote should start sending IR commands, but it doesn't. So you can't teach playbar IR commands yet.

5. Now you go back to Univeral Remote menu (step 2). Click on the Sonos device that you added in Step 3. To me it showed few options - one was Samsung blu ray player (which is connected to my TV) but I think there was another "Cable something" even though I have nothing else connected to the TV. I selected the "Bluray option". I think you can select any other option. Then the TV asks you which HDMI input is this source and you pick the right input (actually I don't know if you need to pick the right input, any input might do). Then finish this setup by following any prompts.

6. Now if you go back to Universal Remote menu (step 2), you will a combined device (Samsung-Sonos). Mine is called Samsung as I set up the blu ray as Samsung device since it is from Samsung.

7. Now your remote is ready to send IR commands. Open the remote setup menu in Sonos app and teach it. Sonos will immediately say that remote recognized and you are Done!

Hvis du starter med steg 5, bør du kunne se Apple TV der, og derfra skal du kunne "linke" Apple og Sonos. Vi er ute etter samme oppførsel som beskrevet i steg 6 med et navn som AppleTV-Sonos eller lignende.
Hei, takk for svar. Det funka utmerket!
Userlevel 3
Badge +11
Supert, kjempebra å høre!

Reply