Question

Ekstrem hakking på line-in (optisk) fra TV

• 6 December 2019
  • 3 replies
  • 90 views

Hei!

Sitter med en helt ny Port som er koblet fra en Samsung QLED TV via optisk ut → DAC → RCA inn i Port. Videre ut til 2x Beolab 8000 aktive høytalere.

Sliter med ekstrem hakking fra avspilling på line in. Føler jeg har prøvd mye;

• Endret komprimeringsetting
  • Endret line in-setting (1-10)
  • Deaktivert wifi på Port og brukt Ethernet
  • Endret 2,4Ghz-nettverkskanalen på wifi til ulik kanal av SonosNet
  • Endret alle kanaler 1,6,11 på SonosNet
  • Sikkert mer jeg ikke kommer på i farta

Det hakker mer eller mindre kontinerlig annenhvert sekund. Enkelte magiske øyeblikk uten opphold 2-3 minutter av gangen.

Spilling over AirPlay fra iOS går helt smertefritt.

Har sendt inn diagnostikk, #2024397244

Håper på kjapp hjelp - hvis ikke går dette i retur..!

3 replies

Userlevel 4
Badge +12

Hei Bjørnar

Har du mulighet til å teste en annen kilde på RCA linjeinngangen? Dette er for å se om vi kan isolere problemet til å kun omhandle Port, eller om dette har å gjøre med DAC eller TV.

Jeg går ut ifra at andre kilder som Spotify eller Radio i Sonos-appen også spiller normalt?

Takk for svar! Det fungerer bedre med en annen kilde på RCA - f.eks. en iPad. Så det er nok noe med DAC/TV som gjør dette ekstra ille. Men jeg har etter flere dagers bruk (en mellomløsning for å få TV ut på Sonos har vært å sende med Airplay fra AppleTV) også erfart jevnlig skips på AirPlay, spesielt da med AppleTV (hvor bilde også vises - er det da høyere bitrate selv om kun lyd streames?). 

Så det er ikke utelukkende via RCA fra optisk/DAC/TV. Jeg tenker å prøve å hente ut lyd fra HDMI med en HDMI-splitter nå (ønsker uansett å kunne styre lyd med HDMI-CEC) - men er ikke sikker på at dette vil løse så mye da jeg også merker denne skippingen utenfor Line in (selv om RCA er kronisk skip, og AirPlay er alt fra 2-15 minutters-intervaller). Andre forslag?

Userlevel 4
Badge +12

AirPlay fungerer gjerne over WiFi, om du ikke har kablet alt, så dette har nok andre årsaker som trådløs forstyrrelse. For dette kan du la problemet skje igjen og sende inn en diagnostikkrapport som forklart i linken under. Svar her med nummeret du mottar så kan jeg se om det er noe vi kan forbedre på Sonos sin side.

https://support.sonos.com/s/article/141

Tingen med HDMI - DAC - RCA er at det kan bli vanskelig å feilsøke oppsettet du ønsker å bruke, da den støttede måten å installere Port på en TV er direkte til TV-ens ARC-port. Mellomledd kan godt fungere helt fint, men vi har dessverre ikke oversikt over hvordan å feilsøke slike koblinger, dersom de skulle vise seg å feile. Skjer det samme dersom du som en test setter opp Port direkte på TV-en?

Reply